Jaké jsou výhody a poškození meruněk?

Výhody meruněk pro lidské zdraví

A na stromě rostou brikoty Prúnus armeniaca (lat.) – doslovně přeloženo ‘arménská švestka’. Jiné jméno pro strom je Armeniaca vulgaris, což se překládá jako „obecná meruňka“. Meruňka dorůstá do výšky 12 metrů a preferuje teplé a suché podnebí. Na rozdíl od všeobecného přesvědčení, meruňka není bobule, ale ovoce, protože ovoce obsahuje pouze jedno semeno.

Plody „arménské švestky“ jsou žlutočervené barvy, kulatého a eliptického tvaru. Šťavnatý plod má průměr od 1,5 do 2,5 cm a uvnitř obsahuje tvrdé semeno. Chuť různých odrůd se může lišit od sladké po kyselou.

Meruňky se konzumují syrové. Vyrábí se z nich také sušené ovoce, hlavně sušené meruňky a meruňky. Z plodů se připravuje meruňkový džem, džem, kandované ovoce atd. Z meruňkových jader se vyrábí cukroví. Olej ze semen se používá v kosmetologii, medicíně a vaření.

Původ meruněk

Předpokládaný původ meruňky je území moderní Číny. S největší pravděpodobností se domestikované odrůdy rozšířily z Číny do střední Asie, na Kavkaz, do Evropy, Afriky a Japonska.

Největší země produkující meruňky:

  • Krocan,
  • Uzbekistán,
  • Itálie,
  • Alžírsko,
  • Írán

V Rusku se meruňky masově pěstují na Kavkaze a na jihu evropské části země.

fotografie meruňky na větvi stromu

Chemické složení

Nutriční hodnota čerstvých (syrových) meruněk na 100 g:

  • bílkoviny – 1,4 g,
  • tuky – 0,39 g,
  • sacharidy – 9,12 g,
  • obsah kalorií – 48 kcal,
  • vláknina – 2 g (10 % denní dávky pro člověka).

Vitamíny v chemickém složení 100 g meruněk:

  • A – 96 mcg (10,7 % denní hodnoty),
  • beta-karoten – 1,094 mg (21,9 % denní dávky),
  • B5 – 0,24 mg (4,8 %),
  • C – 10 mg (11,1 %),
  • E – 0,89 mg (5,9 %).

Meruňky navíc obsahují vitamíny B1, B2, B4, B6, B9, K, PP.

Plody mají také vysoký obsah minerálních látek (na 100 g):

  • draslík – 259 mg (10,4 % denní hodnoty),
  • mangan – 0,077 mg (3,9 %),
  • měď – 78 mcg (7,8%).
READ
Jak červené víno zčervená?

Dále obsahuje: Ca, Mg, Na, S, P, Fe, Se, Zn.

Proč jsou meruňky užitečné?

Věda plně prostudovala přínosy meruněk pro lidské tělo. Plody mají mírný projímavý a uklidňující účinek na gastrointestinální trakt.

Tyto plody lze použít jako pomůcku při léčbě průjmu a zácpy. Při konzumaci syrové plody nasycují tělo vodou, čímž zvyšují nebo pomáhají udržovat normální tělesnou hmotnost.

Meruňka je bohatá na vitamín A a karoten (předchůdce vitamínu A). Jsou to důležité živiny potřebné pro růst a vývoj tkání. Nedostatek vitaminu A u dětí vede k deformaci orgánů a narušení systémů podpory života. Poškozen je především pohybový aparát.

U dospělých vede nedostatek vitaminu A k:

  • na problémy s kůží a zuby,
  • poruchy trávení,
  • poruchy dýchání,
  • Noční slepota.

fotografie meruňky v poháru

Pro ženy je přínosem meruněk v tom, že vitamín A činí pokožku a zuby atraktivnějšími. Pamatujte, že tato živina se ničí oxidací, takže celé čerstvé ovoce obsahuje více vitamínů než krájené nebo vařené.

Meruňky mají obzvláště vysoký obsah draslíku (10,4 % denní hodnoty). Tento předmět:

  • část svalové tkáně
  • podílí se na tvorbě červených krvinek a mozkové tkáně,
  • podílí se na syntéze glykogenu,
  • zajišťuje normální činnost srdce.

Meruňková semínka (jádra) mají expektorační vlastnosti. Čistí plíce a lymfatický systém. Tento účinek se vysvětluje přítomností kyseliny kyanovodíkové, která je však při nadměrné konzumaci škodlivá.

Ze semen se vyrábí léky proti kašli. Pro své čistící a expektorační účinky se využívají i v protinádorové terapii. Olejové vlastnosti meruňkových jader dodávají hřejivý a projímavý účinek. Také dělají pokožku jemnější.

Olej z meruňkových semínek používají masážní terapeuti. Dodává pleti zdravý lesk a lesk. V Indii se olej používá jako lék na zácpu a infekční nemoci.

kmen Hunza

Na severu Kašmíru, v údolí řeky Hunza chráněné horami, žijí úžasní lidé. Hunzové neznají nemoci a podle některých zpráv se dožívají až 180 let. Zároveň si udržují zdravé zuby, ostrý zrak a sluch a jasnou mysl. Po mnoho generací Hunzové jedli pouze meruňky, olej z meruňkových jader, proso, bylinky a kozí mléko. Tito neobvyklí lidé jsou vegetariáni.

Fotka ženy Hunza

Hunzové se zabývají zemědělstvím a chovem koz, jejichž maso nejedí. Nedaleko přitom žije další kmen – Šerpové. Žijí ve stejných klimatických a ekologických podmínkách. Šerpa dieta je však jiná. Jedí „civilizovanou“ stravu – maso, konzervy atd. Šerpové proto trpí všemi nemocemi, které známe, a dožívají se pouze 50–60 let.

READ
Jak přezimují hortenzie na zahradě?

Existuje názor, že semena meruněk jsou všelékem na rakovinu. Nicméně není. V polovině 1970. let došlo ve Spojených státech ke zdravotnímu podvodu. Na trhu se objevila droga laetril, sestávající převážně z meruňkových jader.

Objevily se fámy, že tento lék údajně bez problémů léčí rakovinu. Lékařští zástupci uvedli, že pokusy na zvířatech ukázaly: Laetril nemá vliv na nádory. V důsledku toho americký úřad pro léčiva zakázal laetril.

Objevily se kliniky nabízející Američanům léčbu tímto lékem v Mexiku. Čas však ukázal, že tento lék bohužel není všelékem na rakovinu. Pacienti takových klinik umírali.

Je možné mít meruňky na dietě?

Na základě poměru cukru a organických kyselin se ovoce dělí na tři druhy:

Meruňky patří do druhé skupiny – „polokyselé“. Meruňky nemají nejvyšší obsah kalorií ve srovnání s jiným ovocem. Podle odrůdy obsahují od 40 do 120 kcal/100 g. Meruňky však nejsou vhodné pro přísné diety. Stále obsahují hodně fruktózy.

Stojí za zmínku, že jídelníček na hubnutí je potřeba sestavit individuálně. Během diety musí tělo přijímat všechny potřebné živiny. Pro vytvoření jídelníčku doporučujeme poradit se s odborníkem.

A ještě jeden důležitý bod. Jak ukazuje praxe, diety neposkytují dlouhodobé účinky. Chcete-li změnit svou tělesnou hmotnost, musíte změnit celý svůj životní styl. Bohužel to jinak nejde.

Kdy byste neměli jíst meruňky?

Pro zdravého člověka jsou plody švestky arménské v přiměřeném množství bezpečné.

  • potravinová intolerance na složky (fruktóza, salicyláty),
  • alergie,
  • Pokud máte cukrovku, neměli byste pít meruňkovou šťávu.

Při pití čerstvě vymačkané šťávy (bez dužiny) vám příliš prudce stoupne hladina cukru v krvi. Pokud máte cukrovku, můžete jíst celé čerstvé meruňky, ale ne více než 4 kusy denně.

sušené meruňky v šálku fotografie

Sušené plody meruněk mohou být pro tělo škodlivé. Někteří výrobci ošetřují plátky ovoce kyselinou sírovou. Nejčastěji se upravují oxidem siřičitým (E220). To se provádí tak, aby se produkt stal nepoživatelným pro hmyz. Když se tato látka dostane do lidského těla, ničí buňky, přetěžuje ledviny a vede k poruchám metabolismu.

E220 není jedinou látkou, kterou lze použít k ošetření sušeného nebo dokonce čerstvého ovoce. Aby nedošlo k otravě, před nákupem pečlivě prostudujte složení produktu.

READ
Proč se kuřatům podává kyselina citronová?

Jak jíst meruňky

Meruňky, stejně jako jiné ovoce a bobule, se nejlépe nakupují v sezóně. Sezónní produkty jsou mnohem méně zpracovávány chemikáliemi. Kromě toho jsou takové produkty mnohem chutnější a levnější. Sezóna meruněk je druhá polovina června – první polovina října. Meruňky můžete jíst samotné nebo si z nich připravit salát.

Slavný naturopat Herbert Shelton doporučuje následující salátové kombinace:

  • meruňka, švestka, broskev, salát;
  • meruňka, švestka, třešeň.

Recept na ořechové kuličky

  • vlašské ořechy – 20 ks.,
  • sušené meruňky – 100 g,
  • sušené švestky – 100 g,
  • sušená jablka – 100 g,
  • rozinky – 100 g,
  • citron – 1 ks.

Krok za krokem recept:

  1. Sušené ovoce namočte přes noc do studené vody.
  2. Z vlašských ořechů odstraňte jádra. Oloupané ořechy upečeme v troubě. Dbejte na to, aby se nespálily, ale staly se trochu křehčími. Poté je potřeba ořechy rozdrtit v hmoždíři.
  3. Ovoce umelte na masovém mlýnku nebo mixéru spolu s oloupaným citronem, případně můžete přidat citronovou kůru.
  4. Výslednou hmotu důkladně promíchejte.
  5. Navlhčenou rukou vyválejte kuličky o velikosti lanýžů.
  6. Když jsou kuličky suché, obalte je v drcených oříšcích. Kuličky válejte na čistém prkénku, abyste zajistili tvar.

To je vše. Můžete ho podávat na stůl!

  1. Šatalová G.S. “Léčivá výživa.”
  2. Blinova K.F., Yakovleva G.P. “Botanicko-farmakognostický slovník”.
  3. Colin Campbell. “Čínská studie”.
  4. Marva Ohanyanová. “Zlatá pravidla přírodní medicíny.”
  5. Herbert Shelton. „Život podle pravidel zdraví. Oddělená výživa je základem dlouhověkosti.“
  6. Herbert Shelton. “Ortotropie: základy výživy a léčebného půstu.”

Výhody broskví pro tělo jsou skvělé a je těžké je přeceňovat. Chutné a aromatické ovoce nejen zvedne náladu, ale je také známé pro své bohaté složení vitamínů a minerálů. Kdo by nemiloval šťavnaté čerstvé broskve s jemnou dužinou a sladkou chutí? S nástupem sezóny ustupuje do pozadí mnoho dalšího ovoce a přednost se dává aromatickému ovoci, které dokonale uhasí žízeň.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: