Jaké jsou výhody mrkve pro ženy?

Syurakshina Elena výživa.jpg

– Mrkev je zdravá dietní zelenina, která obsahuje obrovské množství vitamínů a minerálů nezbytných pro tělo. Mrkev se doporučuje jíst syrovou i vařenou. I když vaření snižuje množství vitaminu C, ostatní živiny (například vitaminy A a E) zůstávají zachovány. Mrkev se pyšní rekordním obsahem karotenu – látky, která se v těle přeměňuje na vitamín A. 100 gramů syrové mrkve obsahuje asi 9 mg karotenu, což je například 8x více než jeho množství v rajčatech.
Mrkev dále obsahuje vitamíny jako vitamín E, vitamín C, vitamín K, vitamín B3, B4, B5 a také minerální látky – vápník, sodík, fosfor, draslík a hořčík.

11249_R06_Carrot.jpg

Snížení krevního tlaku. Vysoký krevní tlak často vede k rozvoji chronického a akutního srdečního selhání, čímž se zvyšuje riziko mrtvice a infarktu myokardu. Odborníci na výživu věří, že mrkev je nejlepší volbou pro ty, kteří sledují zdraví srdce. Faktem je, že na jedné straně je tato zelenina bohatá na draslík, který je nepostradatelný pro správné fungování kardiovaskulárního systému. Na druhou stranu mrkev obsahuje hodně vlákniny, která snižuje hladinu „špatného“ cholesterolu a zabraňuje náhlým změnám hladiny cukru. Draslík a vláknina pomáhají chránit srdeční sval před poškozením a podporují relaxaci hladkého svalstva, což zase pomáhá snižovat krevní tlak.

Prevence očních chorob. Jak již bylo zmíněno, mrkev je lídrem v obsahu karotenu, který se v těle přeměňuje na vitamín A. Pomáhá udržovat zdraví cévní a fotosenzitivní membrány oční bulvy. V průběhu vědeckého výzkumu bylo zjištěno, že mrkev chrání oči před rozvojem degenerativních onemocnění a atrofických očních patologií. Vědci při pokusech mimo jiné zaznamenali vliv zeleniny na zrakovou ostrost a schopnost očí vnímat barvy.

Prevence anémie. Syrová mrkev obsahuje poměrně hodně vitamínu C (asi 6 mg na 100 g výrobku). Jak víme, tento vitamín je zodpovědný za zvýšení biologické dostupnosti železa, které vstupuje do těla s jídlem. Skvělým krevním párem je například červené maso ozdobené čerstvou mrkví.

Neméně významnou roli hrají antioxidační látky, které také zabraňují rozvoji anémie. Samozřejmě je nepravděpodobné, že budete schopni nahradit nedostatek železa pouze díky čerstvé mrkvi, ale je docela možné pomoci tělu správně absorbovat tento důležitý prvek.

Udržování zdraví střev. Dietní vláknina, která se hojně nachází v mrkvi, je z velké části zodpovědná za udržení zdravého stavu mikroflóry. Vláknina zvyšuje populaci prospěšných mikroorganismů a také zabraňuje růstu a reprodukci patogenních a oportunních forem. Podle evropských vědců mrkev zvyšuje produkci látek, které chrání buňky tlustého střeva před zhoubnými nádory. Tento efekt se zřejmě vysvětluje nejen vysokým obsahem vlákniny, ale také přítomností karotenoidů. Dalším plusem pravidelného užívání mrkve je prevence zácpy.

READ
Jak snížit pálivost chilli papriček?

Výhody pro pokožku a vlasy. Neméně důležitou složkou mrkve je vitamín E, který je zodpovědný za krásu a mládí vlasů, pokožky a nehtů. Pravidelné používání mrkvových salátů a smoothies vám pomůže zbavit se suché pokožky, popraskaných rukou a rtů a dodá vašim vlasům lesk a zdravý lesk.

Výhody mrkvového džusu

Čerstvě vymačkaná mrkvová šťáva má stejný obsah vitamínů jako syrová mrkev. Již dlouho je známo, že mrkvová šťáva pomáhá při zácpě a prospívá očím a později vědci zjistili, že za léčivé vlastnosti šťávy je zodpovědná látka zvaná karoten, která má antioxidační, antivirové, imunomodulační, krvetvorné a diuretické účinky. na těle.

Pokud se bavíme o šťávě právě připravené, je v ní plně zachován vitamín C. Proto je taková šťáva užitečná pro vstřebávání železa, a vzhledem k obsahu minerálních látek (draslík, hořčík) působí uklidňujícím dojmem. snižuje nervozitu a zvyšuje schopnost koncentrace. Pro ty, kteří během dne zažívají vážné emoční nebo psychické vypětí, se jako svačina doporučuje mrkvový salát s trochou hovězího masa nebo sklenice čerstvě vymačkané mrkvové šťávy a jogurtu.

Jediné, co mrkvová šťáva s čerstvou mrkví ztrácí, je obsah vlákniny. Při odšťavňování končí většina této důležité vlákniny v dužině. Proto dejte přednost šťávě s malým množstvím dužiny. A pro ty, kteří mají zvýšené riziko srdečních onemocnění nebo mají nadváhu, se doporučuje vybrat si celou mrkev, a ne šťávu z ní.

Doporučený denní příjem čerstvě vymačkané šťávy je 200 ml a maximální povolená hranice pro zdravého dospělého člověka je asi 500 ml, ale samozřejmě byste neměli vypít půl litru šťávy každý den.

Jak jíst mrkev pro lepší vstřebávání vitamínů?

  1. Podle odborníků na výživu je nejlepší konzumovat jakoukoli zeleninu syrovou, protože si tak zachovává maximální množství užitečných vlastností. Při správném vaření si však mrkev zachová většinu živin. Pokud váš žaludek nereaguje dobře na pokrmy ze syrové zeleniny, můžete mrkev vařit v páře nebo vařit do al dente, to znamená nevařit ji úplně, ale stáhněte ji z ohně, když zelenina zůstane křupavá.
  2. A ještě jedno doporučení: mrkev obsahuje vitamíny rozpustné v tucích, které se vstřebávají pouze v případě, že se mrkev jí spolu s tuky. Do této skupiny patří například vitamín A. Proto se doporučuje konzumovat syrovou mrkev se zakysanou smetanou, jogurtem nebo kouskem přírodního sýra (nastrouhanou mrkev můžeme pokapat rostlinným olejem).
  3. Další dobrá kombinace je mrkev + červené maso. V tomto případě vitamín C z mrkve pomůže vstřebávání železa a tuky nacházející se v mase zlepší vstřebávání vitamínu A.
READ
Které odrůdy jablek nejsou kyselé?

Škodlivé vlastnosti a kontraindikace

Hlavní kontraindikací je individuální nesnášenlivost a vedlejší účinky ve formě alergických reakcí. Možná je i tzv. zkřížená alergie. Takže u lidí trpících alergií na pyl rostlin je riziko vzniku alergických reakcí při konzumaci mrkve asi 25%.

Navzdory skutečnosti, že mrkev je užitečná během těhotenství, měla by být zahrnuta do stravy s opatrností během kojení. Vlivem betakarotenu, který se dostává do mateřského mléka, může dítě změnit barvu kůže a být citlivější na slunce.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.

Sladká mrkev obsahuje mnoho cenných látek, proto je zdraví prospěšná. A pokud tuto kořenovou plodinu používáte správně, pomůže to urychlit hubnutí. Co je v mrkvi? Jak jej nejlépe používat a jak je užitečný?

Šťavnatá mrkev na hubnutí

Proč byste měli tuto zeleninu zařadit do svého jídelníčku na hubnutí? Za prvé, mrkev obsahuje hodně vlákniny, která čistí střeva a vytváří pocit sytosti. Za druhé, tato zelenina obsahuje málo kalorií, což je také důležité při hubnutí. Za třetí, kořenová zelenina pomáhá snížit chuť na sladké. A mrkev bojuje s nadměrnou chutí k jídlu, dodává sílu a energii, snižuje hladinu cholesterolu v krvi.

READ
Jak uchovat kousky dýně?

Jaký je nejlepší způsob, jak jíst mrkev? Je užitečné jak čerstvé, tak zpracované. Z mrkve můžete připravit saláty, přesnídávky, smoothies, koktejly, džusy. A můžete také vařit polévky, dělat guláše, restovat. Možností je mnoho. Hlavní věcí není kombinovat tuto zeleninu s tučnými jídly. Pokud se chystáte plnit salát nebo polévku, pak byste měli použít nízkotučné mléčné výrobky.

Existují speciální diety pro hubnutí na mrkvi. Například desetidenní dieta vyžaduje povinné používání mrkvového salátu, jakýchkoli citrusových plodů nebo jablek a zeleniny. Salát by měl být ochucen nízkotučnou zakysanou smetanou nebo jogurtem. Je také povoleno jíst tvaroh, vejce, maso, ryby, ořechy, ovoce. Můžete pít kefír, čaj a vodu.

Dietní jídelníček lze sestavit následovně:

  • snídaně: tvaroh nebo míchaná vejce a čaj;
  • svačina: ořechy nebo ovoce;
  • oběd: salát, maso, kefír;
  • svačina: ovoce;
  • večeře: salát, ryba a kefír.

Sedmidenní dieta doporučuje jíst mrkvový salát třikrát denně. A můžete si vybrat různé možnosti. Ráno třeba mrkev s medem, odpoledne kiwi a pomeranč, večer celer a petržel. Dále můžete jíst ovoce, jogurty, tvaroh, ryby a jakoukoli zeleninu.

Menu bude vypadat nějak takto:

  • ráno: salát, čaj, přírodní jogurt s ovocem;
  • svačina: ovocné smoothie;
  • oběd: polévka ze zeleninového pyré (může být i z mrkve), salát, dušená ryba, kompot;
  • odpolední svačina: syrová mrkev nebo jablko;
  • večer: tvaroh, ovoce a salát.

Mrkev výrazně zrychluje metabolismus. A tato kořenová plodina vám umožňuje výrazně diverzifikovat nabídku. Ze zeleniny se totiž dá připravit mnoho různých pokrmů. A to vše je při hubnutí velmi důležité.

Jak pochopit, že tělu chybí kolagen: známky nedostatku glykoproteinu

Jaké jsou zdravotní přínosy mrkve?

Jaké jsou zdravotní přínosy mrkve?

Mrkev obsahuje mnoho vitamínů (C, E, PP, A, D, skupina B), makro- a mikroprvků (včetně chrómu, kobaltu, jódu, síry, vápníku, chloru, hořčíku, mědi, molybdenu, boru, lithia). Kromě toho je tato jasná zelenina bohatá na vlákninu, antokyany, flavonoidy, cukry, organické kyseliny, esenciální oleje, aminokyseliny.

Navíc vařená mrkev není o nic méně užitečná než syrová. Tepelnou úpravou se nejen zachová většina cenných látek, při zpracování se v mrkvi soustředí třikrát více antioxidačních látek.

READ
Jaký je rozdíl mezi tetřevem a koroptvím?

Mrkev je velmi užitečná pro zdraví očí, zubů, jater. Tato oranžová zelenina by se měla jíst při onemocněních srdce a cév, problémech s trávicí soustavou, cukrovce (zavařená), vysokém krevním tlaku.

Kořenová plodina snižuje riziko mrtvice a infarktu, zlepšuje koncentraci a paměť, bojuje s chronickou únavou a depresí a pomáhá vyrovnat se se zácpou. Mrkev odstraňuje přebytečnou vodu, takže je dobrá pro ledviny. Kořenová plodina zmírňuje bolesti hlavy, pomáhá posilovat kosti, zachovat mládí a posilovat imunitu.

Mrkev obnovuje střevní mikroflóru, pomáhá snižovat riziko onkologických onemocnění a dokáže rychle hojit rány. Tato kořenová plodina je užitečná pro bronchitidu, tonzilitidu, beri-beri.

Dobré zdraví a skvělá postava jsou možné při správném používání mrkve. Je nutné volit nízkotučné pokrmy, nejlépe bez cukru. Nejlepší je jíst pokrmy z čerstvé i zpracované mrkve.

Nedoporučuje se užívat mrkev při žaludečních a dvanácterníkových vředech, pankreatitidě, zánětech v tenkém střevě a alergiích. Kromě toho byste měli v malém množství jíst zeleninu na kolitidu a gastritidu s vysokou kyselostí. Obecně platí, že aby si neškodila zdraví, mrkev by se měla jíst s mírou, 3-5 kusů denně. Jinak jsou možné bolesti hlavy, ospalost a dokonce zvracení.

Recepty na různé pokrmy

Recepty na různé pokrmy

Co lze vařit z mrkve? Jídel je spousta, receptů ještě více. Tak zkoušejte, experimentujte a vybírejte. Pokud vám ale záleží na zdraví a postavě, je lepší volit nízkotučné varianty. Zde je několik zajímavých a jednoduchých receptů.

Krémová polévka

800 g mrkve nakrájíme na kostičky, nasekáme dvě cibule a čtyři stroužky česneku. Zeleninu dusíme deset minut pod pokličkou, poté přidáme zeleninový vývar, sůl, pepř. Vařte dvacet pět minut. Polévku rozšlehejte mixérem, posypte nasekaným koriandrem. Podáváme s krutony. Skvělé jídlo na hubnutí.

Mrkev z mrkve

Čtyři mrkve nastrouháme na jemném struhadle, zalijeme 100 ml mléka, přidáme lžičku másla. Vařte deset minut, přidejte dvě lžíce krupice, sůl, vařte dalších pět minut. Vychladíme, vytvarujeme řízky, obalíme ve strouhance a dáme na plech. Pečte dvacet minut.

Játrové závitky s mrkví

Rozdrťte 600 g kuřecích jater v mixéru, přidejte tři vejce, sklenici mléka a stejné množství mouky a také 70 ml rostlinného oleje. Pečeme tenké palačinky. Pět mrkví nastrouháme, tři cibule nakrájíme, podusíme. K zelenině přidejte kopr, česnek a pár lžic zakysané smetany. Zabalte náplň do palačinek, vychladněte.

Mrkev dušená se sušeným ovocem

Pět mrkví nakrájíme na kolečka, deset minut dusíme. Přidejte 100 g sušených švestek a rozinek, skořici, zalijte vodou a vařte čtyřicet minut na mírném ohni. Při podávání zakápněte citronovou šťávou a medem. Hubnutí s tak sladkým pokrmem bude snadné.

READ
Jak přihnojit platan?

Salát

Nastrouhejte 500 g čerstvé řepy a 300 g mrkve. Promícháme, přidáme pár pírek zelené cibule, 50 g mletých kešu oříšků. Smíchejte lžičku medu, 150 g přírodního jogurtu, trochu zázvoru a chilli papričky, salát okořeňte.

Všechny recepty jsou vhodné pro ty, kteří sledují postavu, a pro ty, kterým záleží na zdraví. Tak neváhejte a vyzkoušejte lahodné mrkvové pokrmy.

Číst dál

Jak organizovat péči o seniora: možnosti doma a v penzionu

“Klid, jen klid!”: jak rychle překonat stres

Často se člověk ve stresu dopouští neuvážených činů, kterých později lituje. Jak se rychle uklidnit a nepodléhat emocím?

Stres a nemoc

Hypertenze, cukrovka, astma, migrény, ekzémy, chronická nespavost jsou jen malou částí možných důsledků dlouhodobého vystavení stresu

Vliv stresu na psychiku a zdraví: způsoby, jak s ním bojovat

Dopad stresu na psychiku a celkové zdraví člověka je neuvěřitelně obrovský, ale můžete a měli byste s ním bojovat, hledat způsoby, jak negativní emoce uvolnit.

Zbavte se stresu: 8 relaxačních koníčků

Jednoduché způsoby, jak se zbavit únavy a stresu

Jak se zbavit stresu pomocí jednoduchých, ale účinných způsobů? Máte moc pomoci si obnovit svůj emocionální stav.

Prevence a léčba bolesti nohou u žen

Zdraví nohou ve stáří: hlavní problémy

S věkem se zdraví vašich nohou může měnit a ovlivnit vaše celkové zdraví: objevují se bolesti a deformace kloubů.

Létající chůze: příčiny onemocnění nohou

Léky na cystitidu

Jak se stát dobrou matkou: 7 pravidel pro (ne)ideální mateřství

Protein pro krásu a zdraví: jak si vybrat kolagen?

Jak si vybrat třpytivé mléko na tělo: znalecký posudek

Novorozenecká výživa

Jak pochopit, která receptura je pro novorozence nejlepší z hlediska nutriční hodnoty a přítomnosti prospěšných látek pro jeho zdraví a vývoj: složení konkrétního produktu studujeme společně s odborníkem.

Lymfedém po mastektomii: konzervativní terapie a prevence

Chlorella s probiotiky: Přirozená podpora zdraví

Stresová inkontinence moči u dětí: příčiny, léčba

Stresová inkontinence moči u dětí: možné příčiny. Co dělat, když se u dítěte objeví stresová inkontinence moči?

Sprej s azelastinem: lék v boji proti alergiím

Trápí vás sezónní alergie a nic jiného nepomáhá? Odborníci MedAboutMe podrobně popisují nejnovější sprej k léčbě alergií u dětí a dospělých

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: