Jaké jsou výhody starého chleba?

Chléb je jedním z nejoblíbenějších potravinářských výrobků. Používá se s téměř jakýmkoli pokrmem. Jedná se o levný produkt, který vám umožní rychle uspokojit váš hlad. Používá se také k výrobě sušenky. Ve skutečnosti se jedná o stejný chléb, ale sušený. Produkty mají velmi podobné vlastnosti, ale přesto se mírně liší. Mají své vlastní užitečné vlastnosti, ale v některých případech mohou existovat kontraindikace.

Hlavní produktové rozdíly

Podle chemického složení produktu téměř totožné. Jsou vyrobeny z různé druhy mouky. Zhruba řečeno, sušenky jsou produktem získaným z chleba. Dříve se k jejich výrobě používaly staré nebo vadné bochníky, které již v současné podobě nebyly vhodné ke konzumaci. Pokud například produkt trochu seděl a začal tvrdnout, je mírně nepříjemný k jídlu a také se ztrácí původní chuť. Proto se bochník nakrájí na malé kousky a poté se suší, aby se získaly sušenky.

V moderní výrobě se krekry vyrábějí trochu jiným způsobem. Vyrábějí se nikoli z prošlých pekařských výrobků, ale z speciálně upravené bochníky. Ty se nevyrábějí v tradičním tvaru bochníku, ale ve formě dlouhých obdélníkových výrobků. Specifika technologického postupu umožňují výrobci ovlivnit strukturu budoucího crackeru – udělat ho hutnějším, drsnějším nebo naopak měkkým a roztaveným.

Po nějaké době upečení bochníků jsou umístěny v oddělených místnostech. Ve fázi tuhnutí je struktura strouhanky stabilizována a zhutněna. Takové výrobky je mnohem snazší nakrájet na sušenky požadované velikosti. V případě potřeby se krekry válejí v různém koření ve speciálních zařízeních, která fungují na principu míchačky betonu. Poté jsou obrobky odeslány do speciální pece k sušení.

Chléb a sušenky

Užitečné vlastnosti chleba

Mnoho odborníků na výživu se domnívá, že chléb se používá výhradně k utišení hladu a nemá pro tělo žádné výhody. Ve skutečnosti má mnoho užitečných vlastností:

  • Obsahuje hodně vlákniny, který podporuje hubnutí a normalizaci gastrointestinálního traktu.
  • Zahrnuje mnoho vitamínů B a E. Obsahuje také aminokyseliny, železo, měď, zinek a niacin nezbytné pro tělo.
  • Poskytuje rychlé nasycení těla.
  • Posiluje nervový systém díky přítomnosti vitamínů B. Zlepšuje pohodu, zlepšuje náladu, pomáhá překonávat stres.
  • Obnovení energie tělu díky bohatému obsahu sacharidů.
  • Udržování normální činnosti kardiovaskulárního systému díky obsahu vitamíny skupiny B.
  • Chrání tělo před vnějšími dráždivými látkami a alergeny v důsledku přítomnosti vitamín E.
  • dostupnost aminokyselinposiluje vlasy a zlepšuje stav pokožky.
READ
Jak zacházet s liliemi na jaře?

Dívka čichání čerstvého chleba

Jaké jsou výhody crackerů?

Krekry jsou vyrobeny ze stejného chleba, takže mají téměř stejné pozitivní vlastnosti, ale mají také své vlastní jedinečné vlastnosti:

  • Nasycení těla energií díky vysokému obsahu kalorií. Sacharidy obsažené v sušenkách jsou snadno stravitelné, díky čemuž tělo rychle obnovuje sílu.
  • Normalizace trávicího systému díky vysokému obsahu vlákniny. Krekry poskytují dlouhodobý pocit plnosti. Díky tomu jsou ideální pro pěší turistiku a dlouhé výlety.
  • Přispět čištění trávicího traktu od škodlivých látek. Doporučují se užívat při střevních onemocněních a po otravách.
  • Nezvyšují kyselost žaludku a nevedou k nadýmání.
  • Velmi lehce stravitelné a příznivě působí na trávicí systém.

Ve složení jsou často zahrnuty sušenky různé diety. Dají se jíst jako samostatné jídlo nebo se z nich připravují různé saláty. Na rozdíl od čerstvého pečiva vydrží krekry mnohem déle a můžete si je připravit i doma v běžné troubě. Navíc lze strouhanku dokonce jednoduše usušit na parapetu.

Crackery

Možné kontraindikace

Oba produkty jsou obecně užitečné. Ale ne vždy a ne každý je může použít. Suchary mohou mít následující negativní účinky:

  • Nedoporučuje se používat na lačný žaludek. V opačném případě jsou možné poruchy fungování gastrointestinálního traktu.
  • Zácpa s nadměrným používáním.
  • Vývoj gastritidy. Relevantní pouze pro balené krekry s různými příchutěmi, aromaty a konzervačními látkami.

Obecně domácí nebo tovární krekry nezpůsobí mnoho škody. Za nebezpečné jsou považovány pouze balené výrobky s různými příchutěmi.

Chléb má také kontraindikace:

  • Žitný chléb se nedoporučuje konzumovat lidem s gastritida и žaludeční vřed.
  • Zvýšené riziko rozvoje obezita.
  • Riziko změn chemického složení krve v důsledku přítomnosti kvasinek ve složení (nepodstatné pro chléb bez kvasnic).
  • Возникновение alergie kvůli přítomnosti různých přísad a konzervačních látek ve složení. Ne všichni výrobci takové přísady vyrábějí.
  • Plynatost a narušení trávicího systému v důsledku nadměrné konzumace.

Který produkt je zdravější?

Oba produkty poskytují celkově pozitivní vliv na organismus, s výjimkou kontraindikací popsaných výše. Lidem s onemocněním trávicího traktu se nedoporučuje konzumovat pečivo a jeho deriváty, včetně sušenek. Čerstvý chléb je také nežádoucí pro lidi s cukrovkou. V ostatních případech lze produkty konzumovat, ale s mírou.

READ
Kolik soli potřebujete na sušené ryby?

Pozitivní vlastnosti produktu závisí především na něm složení. Za nejzdravější je považováno vícezrnné a celozrnné pečivo. Žitný a pšeničný chléb je méně zdravý. Krekry jsou klasifikovány podle podobného schématu, protože zdědí téměř všechny prospěšné a škodlivé vlastnosti čerstvého produktu.

Nicméně stále odborníci na výživu považují sušenky za zdravější produkt. To se však týká pouze produktů, které jsou vyrobeny bez přidání různých zvýrazňovačů chuti, příchutí, konzervačních látek a dalších chemikálií. Domácí krekry jsou proto považovány za nejzdravější.

Hlavní výhodou sušenek z hlediska přínosu pro tělo je krystalická struktura škrobu. V čerstvé strouhance je škrob v amorfním stavu, takže se v těle rychle rozloží. Po vysušení se obnoví jeho krystalická struktura (proces retrogradace). Díky tomu se škrob tak aktivně nerozkládá a má tedy nižší glykemický index. Ale přesto je rozdíl mezi čerstvým a sušeným chlebem velmi malý a může být důležitý jen ve vzácných případech.

Je těžké být lhostejný k svůdné vůni čerstvého pečiva; chcete alespoň trochu hned vyzkoušet! Je ale upečený chléb stejně zdravý jako chutný?

Většina žen zná škodlivé účinky čerstvého pečiva na jejich postavu. Ale kromě nejzjevnějšího důvodu trochu počkat, existuje také riziko vzniku nadýmání, gastritidy nebo dokonce rakoviny.

Znamená to ale, že se svého oblíbeného chleba budete muset úplně vzdát? Ukazuje se, že bez tohoto produktu se také zcela neobejdete, a to kvůli obsahu složek nezbytných pro tělo. Dobrým řešením je jíst sušené pečivo.

Co je sušený chléb a jeho druhy

Suchý toast je snadný dehydrovaný chléb. Pokud se voda časem odpaří, chléb se nazývá prošlý. Okamžitého odpaření vlhkosti lze dosáhnout pouze působením tepla. Křupavé a krásně vypadající kousky chleba lze připravit v troubě nebo pomocí toustovače. Zcela zachovávají původní tvar chleba, ale jsou mnohem lehčí. Tento přístup pomáhá zachovat většinu prospěšných i škodlivých vlastností surovin.

Mnoho lidí si myslí, že toasty neobsahují tolik kalorií jako chléb. Tento předpoklad je chybný. Lidé mají tendenci uvažovat tímto způsobem, protože chléb se sušením stává světlejším. Hubnutí však jde na úkor odvodu vlhkosti, a to nijak neovlivňuje energetickou hodnotu toustu.

READ
Jaké obilí jedí indické kachny?

Sušený chléb

Výhody starého chleba pro tělo

Jak ukazuje historie, dokonce i ve starověké Asii jedli raději suchý chléb, který stál alespoň den, než čerstvý. Staří Řekové věřili, že zatuchlé koláče léčí žaludeční nemoci, a tak také preferovali tento druh.

Situace se změnila již ve středověku. Evropská šlechta začala věnovat větší pozornost nikoli užitným vlastnostem produktu, ale jeho chuti. V souladu s tím, čím čerstvější byl chléb, tím větší úcty se v té době těšil.

Francouzi nezaostávali za tehdejšími zvyky: chléb se panovníkovi pouze podával z pece, ale šlechta u dvora jedla sice čerstvý, ale už vychlazený. Produkt, který stál jeden den, mohl jíst hodné představitele šlechty a dva – pro měšťany. Všichni ostatní lidé, kteří okupovali nižší vrstvy společnosti, se museli spokojit s již slušně prošlým chlebem.

Opět byla v Rusku věnována pozornost prospěšným vlastnostem suchých koláčů. První vládce z dynastie Romanovců se tak obával o zdraví svých poddaných, že zakázal prodávat chléb pouze z pece.

Stale chleba

Proč tolik kontroverzí kolem výhod prošlého chleba? Vědci naší doby našli řadu pozitivních vlastností:

  • Podle nedávné studie na Royal Melbourne Institute of Technology zatuchlý chléb může předcházet rakovině tlustého střeva. Studie měřila zejména vliv teploty na typ škrobu, nazývaného rezistentní škrob, který produkt začíná produkovat téměř okamžitě po upečení. Interakce tohoto typu škrobu a enzymů v těle vede k tvorbě prospěšných vedlejších produktů, které udržují střeva v jejich podmínkách co nejzdravější. Dělá to tím, že podporuje růst zdravých buněk podél stěn tlustého střeva.
  • rezistentní škrob, pomáhá také v boji proti obezitě a regulaci trávicích hormonů.
  • Chléb je výživný. Je dobrým zdrojem komplexních sacharidů, vitamínů B a železa.
  • Celozrnný chléb má další nutriční přínos vlákniny a fytochemikálií (zdravé rostlinné chemikálie), protože obsahuje klíčky a otruby z obilí.
  • Jíst ráno starý chléb se studeným mlékem, usnadňuje práci krevního tlaku. Prošlý mazanec stačí nechat 10 minut ve studeném mléce a můžete snídat. To vám pomůže kontrolovat hladinu krevního tlaku.
  • Pro lidi s cukrovkou jsou zastaralé tortilly nejlepším domácím lékem kontrolovat hladinu cukru. Vyplatí se je připravit jako v předchozím odstavci (s mlékem) a použít kdykoli během dne.
READ
Je možné zasadit okurky a melouny vedle sebe?

Suchý bílý chléb

Skutečná a mýtická škoda suchého chleba

Přes všechny výhody a užitečnost suchého chleba má i nevýhody, byť některé jsou smyšlené nebo značně přehnané.

  • Někteří lidé si myslí, že toast může způsobit rakovinu. Je to pravda? akrylamid – látka, která podporuje vznik rakoviny, vzniká na povrchu suchého chleba. Jeho množství je však příliš malé na to, aby způsobilo rakovinu. Aby člověk poškodil zdraví, musí jíst několikrát denně porci chleba rovnající se jeho váze.
  • Skutečné poškození těla může způsobit části toastu spálené do černa. Obsahují karcinogeny, proto je nutné je odstranit.

Škodlivost toastu z bílého chleba:

  1. Při vaření bílý chléb ztrácí vitamíny a mikroelementy. Jediné, co v něm zůstalo, je škrob a lehce stravitelné látky, které jsou kaloricky bohaté a přispívají k přibírání na váze. Tomu se lze vyhnout tím, že necháte chléb přirozeně vyschnout, aniž by se vařil.
  2. Tyto tousty obsahují méně vlákniny, který snižuje hladinu cholesterolu a snižuje riziko rakoviny střev.
  3. V opečeném bílém chlebu vysoký GI. To vede ke zvýšení hladiny glukózy v krvi. V důsledku toho se produkuje inzulín, který zabraňuje procesu odbourávání tuku.

Pro ty, kteří se rozhodnou smažit toasty na másle, existuje několik upozornění:

  • Olej obsahuje cholesterol. Nadměrná konzumace takového toustu poškozuje cévy a srdce a také narušuje metabolismus lipidů.
  • Olej má relativně nízká teplota dýchání – práh, po kterém se začnou tuky rozkládat za vzniku škodlivých aldehydů, peroxidů a ketonů. Tyto sloučeniny mohou způsobit rakovinu a také nepříznivě ovlivnit nervový systém a trávicí trakt.
  • Prospěšné sloučeniny a vitamíny obsažené v másle se tepelnou úpravou ničí.

Užitečné tipy pro konzumaci suchého chleba

Milovníci toastů by si ho měli připravit celozrnný chléb s otrubami. Tento produkt je bohatý na vlákninu, která příznivě působí na trávicí trakt a odstraňuje toxické látky z lidského těla. GI toastu je vhodný pro diabetiky, takže mohou tento produkt bezpečně konzumovat.

Nejbezpečnější možností pro opékání je použití olivový olej. Lidé mají tendenci si myslet, že tento olej není vhodný na smažení. To je však jen mýtus a italští kuchaři to moc dobře vědí. Obsahuje pouze 10 % polynenasycených kyselin. Olivový olej je bohatý na mononenasycené mastné kyseliny, které jsou odolnější vůči oxidaci.

READ
Jak se bránit včelám?

Další možností je použití ghee. Tento produkt je velmi populární v Asii, ale začínají jej používat i Rusové. Tento olej lze vyrobit doma. Pomáhá vyrobit zdravé toasty, protože neprodukuje škodlivé látky ani při zahřátí na 250 stupňů.

I s přihlédnutím ke všem výše uvedeným úvahám si občas můžete dopřát tousty osmažené na másle. Musíte jednoduše dodržovat dvě pravidla:

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: