Jaké jsou výhody vařené řepy?

Řepa je velmi běžná ve středním Rusku a nejužitečnější kořenová plodina. Používá se nejen při vaření – do polévek, salátů, kastrolů a zeleninových gulášů – ale také ke zlepšení zdraví. Červená řepa je indikována ke zvýšení střevní motility, kompenzaci nedostatku vitamínů, v kombinaci s prevencí anémie z nedostatku železa, obezity a onemocnění jater, k léčbě onemocnění štítné žlázy, aterosklerózy a hypertenze.

Červená řepa je důležitou součástí jídel lidí, kteří chtějí zhubnout.

Pokud je použití okopaniny při vaření do značné míry dáno stravovacími návyky, pak při ošetřování nebo zařazování řepy do jídelníčku často vyvstává otázka – co je lepší použít, syrové nebo vařené?

Srovnání čerstvé a vařené zeleniny

Řepa v chemickém složení, syrová a vařená, se příliš neliší. Obsah kalorií v syrové řepě je o něco nižší – pouze 40 kcal namísto 49 ve vařené řepě. Ostatní parametry při tepelném zpracování se také příliš nemění. Přečtěte si více o prospěšných a škodlivých vlastnostech, chemickém složení a obsahu kalorií vařené řepy a z tohoto článku zjistíte, zda je možné jíst syrové kořenové plodiny a v jakém množství.

Složení syrové řepy:

  • Proteiny 1.6
  • Tuk 0.2
  • Sacharidy 9.6
  • Vláknina 2.8 g.

Složení vařené řepy:

  • Proteiny 1.7
  • Tuk 0.2
  • Sacharidy 10
  • Dietní vláknina 2 g

Jak je vidět z tabulky, při vaření v řepě se zničí malé množství vlákniny a množství sacharidů se mírně zvyšuje, což v konečném důsledku zvyšuje obsah kalorií.

Při vaření se část vitamínů zničí, zejména se mírně sníží obsah vitamínu C, ale většina užitečných stopových prvků – jód, draslík, hořčík, železo, betain, zinek, draslík, mangan – zůstává prakticky nezměněna. řádně vařené.

Jediné, co při tepelné úpravě skutečně klesá, je obsah ovocných kyselin a dusičnanů v zelenině., který umožňuje použití vařené řepy v malém množství i při onemocněních trávicího traktu a sklonu k alergiím.

Kontraindikace pro použití

Navzdory všem výhodám, kvůli přítomnosti cukru, ovocných kyselin a vlákniny ve složení červené řepy, které tělo těžko toleruje, je její použití u některých onemocnění nežádoucí.

READ
Jak prořezávat jasmín?

Syrovou řepu byste neměli jíst, pokud máte:

  1. nefrolitiáza (ledvinové kameny);
  2. diabetes mellitus;
  3. chronická onemocnění gastrointestinálního traktu, včetně vředů a gastritidy;
  4. hypotenze;
  5. selhání ledvin;
  6. alergie na zeleninu.

Vařená řepa ztrácí většinu ovocných kyselin, které dráždí střeva, navíc při vaření téměř úplně přecházejí do vývaru dusičnany, které jsou hlavním alergenem. Proto je vařená řepa prakticky nealergická a lze ji konzumovat s intolerancí na syrové okopaniny.

U onemocnění trávicího traktu se vařená řepa konzumuje v malém množství a opatrně. Při výskytu ledvinových kamenů, diabetes mellitus, hypotenze a selhání ledvin je nežádoucí použití tepelně zpracované zeleniny, stejně jako syrové.

Výhody

Co je pro tělo prospěšnější – syrová nebo vařená zelenina? Pro různé účely může být vhodná čerstvá nebo vařená řepa. Při dietě, pokud se nevyskytují žádné výše uvedené choroby, je lepší jíst kořenovou zeleninu čerstvou, kvůli velkému množství vlákniny a nižšímu obsahu kalorií. V syrové řepě je více vitamínů, salát nebo šťáva z ní nasytí tělo mikroelementy a lépe čistí toxiny. Saláty ze syrové řepy zbaví tělo hnilobných bakterií – působením velkého množství různých kyselin.

Při správném tepelném zpracování nemá použití vařené řepy v množství 100-150 gramů pro dospělého prakticky žádné kontraindikace.

Zvažte, co je pro střeva prospěšnější – čerstvá nebo vařená řepa? Vařená zelenina nedráždí střeva a podporuje jejich šetrné vyprazdňování, tedy léčí zácpu, je dobrým diuretikem.

Hlavní poškození syrové řepy:

  • Obsahuje dusičnany, které mohou způsobit alergie.
  • Dráždí gastrointestinální trakt.
  • Při konzumaci ve velkém množství může způsobit nevolnost a bolesti hlavy.

Hlavní poškození vařené řepy:

  • Zabraňuje plnému vstřebávání vápníku v těle, a proto by jeho užívání mělo být omezeno na osoby s jeho nedostatkem.
  • Vysoký obsah cukru ve vařené kořenové plodině.
  • Docela silný projímavý účinek.

Přečtěte si více o tom, kolik a v jaké formě je lepší jíst červenou řepu a jaké jsou výhody a škody jejího používání pro lidské zdraví, přečtěte si zde.

Jak nejlépe použít a kdy?

Zvažte, kterou řepu a jak nejlépe jíst v různých situacích. Na obezitu a onemocnění jater je vhodnější syrová řepa, protože betain, který reguluje obsah tuku v lidském těle, se ve značném množství nachází v syrové zelenině. K lepší likvidaci přebytečných kilogramů přispívá i velké množství vlákniny a ovocných kyselin. Řepa je součástí velkého množství salátů, které jsou „kartáčem“ pro střeva, zbavují je patogenní mikroflóry a pomáhají eliminovat toxiny.

READ
Jaký druh keře je měchýřník?

Při onemocněních trávicího traktu a tendencích ke zvýšené tvorbě plynů je použití syrové řepy nežádoucí., vařený tyto kontraindikace nemá. V těhotenství je lepší používat vařenou řepu – nedráždí střeva, bojuje se zácpou, která je v těhotenství běžná. Z vařené zeleniny se perfektně vstřebává kyselina listová, draslík a jód, ve vařené řepě se minimalizuje množství dusičnanů, které budoucí maminka nepotřebuje.

Při onemocněních štítné žlázy a nepřítomnosti jiných onemocnění můžete červenou řepu používat vařenou i syrovou, protože množství jódu ve správně vařené zelenině se mírně ztrácí.

Syrovou řepu se nedoporučuje podávat dětem – může způsobit nadýmání a alergické reakce. Ve vařené formě můžete řepu postupně zavádět do stravy dětí od osmi měsíců.

Červená řepa je nejen známá, levná a celoroční zelenina. Jedná se o obsahově nejbohatší produkt. Jaké jsou výhody a škody řepy pro muže a ženy – přečtěte si v našich materiálech.

To znamená, že taková užitečná kořenová plodina jako řepa, je lepší použít tepelně ošetřené – vařený. Množství vitamínů a stopových prvků v něm je téměř totožné se syrovou zeleninou a existuje mnohem méně kontraindikací pro použití.

Žádná hospodyňka se při přípravě pokrmů neobejde bez červené řepy – důležité součásti oblíbené sady na boršč. Řekneme vám, jaká je hlavní hodnota zeleniny a také kdo by ji měl vyloučit ze stravy.

Množství vitamínů

Řepa je zdravý nízkokalorický produkt: 100 gramů zeleniny obsahuje 40 kilokalorií. Kořenová zelenina je přitom považována za šampióna v množství vitamínů a minerálů. Podle nutriční terapeutky Olgy Lushnikové obsahuje červená řepa hodně kyseliny listové, která je nezbytná zejména pro nastávající maminky a ty, které těhotenství teprve plánují.

“Řepa je bohatá na vitamíny C a skupiny B. Tato zelenina obsahuje železo, mangan, draslík, hořčík, zinek, vápník, sodík, měď a fosfor,” řekl lékař.

Podle odborníka řepa díky vysokému obsahu vlákniny zlepšuje proces trávení tím, že stimuluje střevní motilitu. Snižuje tak riziko zácpy, infekčních a zánětlivých onemocnění střev a divertikulitidy (zánět slepě končících výběžků střevní stěny). Vitamin C dělá z kořenové zeleniny silný přírodní imunomodulátor.

Řepa je vhodná pro lidi s obezitou, aterosklerózou, hypertenzí, chronickou intoxikací, střevní atonií, zácpou, poruchami sekrece žluči, onemocněním jater a kognitivními poruchami.

READ
Jaké nemoci šalvěj léčí?

Při průjmech, hypotenzi, žaludečních vředech a urolitiáze však lékař nedoporučuje zeleninu nadužívání.

Magické vlastnosti

Řepa také obsahuje cennou látku betalain. Podporuje detoxikaci organismu a má antioxidační a protizánětlivé vlastnosti. Této látce vděčí zelenina za svou jasnou barvu.

„Důležité je, že betalain pomáhá tvořit glutathion, nejsilnější antioxidant produkovaný lidským tělem. Tohle je sanitka pro celu. Glutathion je vždy připraven neutralizovat agresivní produkty a obnovit tělo,“ vysvětlila Lushnikova.

Díky tomuto antioxidantu dochází k neutralizaci toxinů – stávají se rozpustnými ve vodě a vylučují se z těla močí.

Antioxidační vlastnosti betalainu jsou způsobeny schopností neutralizovat vysoce reaktivní radikály, které se zaměřují na buněčné membrány.

Betalain navíc podle specialisty podporuje uvolňování oxidu dusnatého, a ten je jedním z hlavních biologických mediátorů podílejících se na mnoha procesech v těle. Nejdůležitější je zajistit normální přívod krve do všech orgánů a systémů. Tento proces ovlivňuje zachování kognitivních funkcí (jasnost myšlení, prostorová orientace, schopnost učení, dobrá paměť) a také pomáhá předcházet problémům s erekcí u mužů.

Vsaďte na vinaigrette

Foto: portál starosty a vlády Moskvy

Červená řepa je důležitou složkou pokrmů, které zachovávají zdraví, krásu a mládí. Výživová poradkyně doporučuje jednoduchý detoxikační recept s použitím kořenové zeleniny a dalších zdravých potravin.

„Vezmi si jednu syrovou červenou řepu, šest stonků celeru, zelené jablko a okurku. Všechny ingredience se musí vylisovat přes odšťavňovač, rozmixovat a ihned vypít,“ řekla Lushnikova.

Čerstvě vymačkaná šťáva z řepy má výraznější detoxikační a antioxidační vlastnosti. Pomáhá například normalizovat krevní tlak při hypertenzi. S jeho užíváním by ale měli být opatrní lidé s nízkým krevním tlakem.

V poslední době se hodně mluví o prospěšnosti syrové řepy. V takovém produktu jsou v maximální možné míře zachovány všechny vitamíny a živiny. Glykemický index syrové kořenové zeleniny je nižší než u vařené: při tepelné úpravě se tento ukazatel zvyšuje.

Nadměrná konzumace syrové řepy může způsobit gastrointestinální poruchy, jako je nevolnost, pálení žáhy, zvýšená tvorba plynu a dysfunkce střev.

Tepelně neupravená řepa je také kontraindikována v případě exacerbace gastritidy, žaludečních a dvanáctníkových vředů. Pro zachování blahodárných vlastností se doporučuje řepu vařit nebo péct metodou „al dente“ (v překladu z italštiny „na zub“), kdy se kořenová zelenina krátce povaří.

READ
Jak ředit zelené hnojivo?

„Při této metodě si zelenina zachovává své důležité vlastnosti a je zdrojem rezistentního škrobu, který slouží jako „potrava“ pro prospěšné bakterie střevního mikrobiomu,“ dodal odborník.

Za super zdravý pokrm považuje lékař vinaigrettu z chlazené vařené zeleniny: řepy, brambor a mrkve s přídavkem zeleného hrášku, okurek a cibule. Pokud do něj dáte lehce osolené sledě, pak takový salát splní všechny zásady trvanlivého menu.

Hlavní

Všechna práva k materiálům umístěným na webu m24.ru jsou chráněna v souladu s právními předpisy Ruské federace, včetně autorských práv a souvisejících práv. Pro jakékoli použití materiálů webu je vyžadován odkaz na m24.ru. Redakce nezodpovídá za informace a názory vyjádřené v komentářích čtenářů a zpravodajských materiálech sestavených na základě sdělení čtenářů.

Publikace sítě masmédií „City Information Channel m24.ru“ je registrována u Federální služby pro dohled nad komunikacemi, informačními technologiemi a hromadnými komunikacemi. Osvědčení o registraci hromadných sdělovacích prostředků El č. ФС77-53981 ze dne 30. dubna 2013

Edice sítě masmédií „City Information Channel m24.ru“ byla vytvořena s finanční podporou Ministerstva masmédií a reklamy Moskvy. © AO Moscow Media.

Zakladatelem a redakční radou je Moscow Media JSC. Šéfredaktor I.L. Šestakov. Adresa redakce: 125124, Ruská federace, Moskva, st. Pravdy, d. 24, s. 2. Mail: mosmed@m24.ru. Tel.: +7 (495) 009-12-89

Informace o počasí poskytuje centrum FOBOS. Informace o směnných kurzech poskytuje Centrální banka Ruské federace. Informace o dopravních zácpách poskytuje OOO Yandex.Traffic.

Online publikace může využívat materiály z internetových zdrojů Facebook a Instagram, které vlastní Meta Platforms Inc., která je v Ruské federaci zakázána jako extremistická.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: