Je možné jíst hodně feijoa?

Feijoa: výhody a poškození těla

Feijoa je stálezelený keř s plody, které mají jedinečnou chuť, připomínající jak jahody, tak ananas. Ve stravě Rusů to není tak běžné, i když je docela možné koupit jak samotné bobule, tak džemy na nich založené v obchodě. Mnohým se toto ovoce zdá exotické. Ale možná byste ho měli přidat do svého každodenního jídelníčku? Společně s gastroenterologem mluvíme o výhodách a škodách feijoa pro lidské zdraví.

Historie výskytu feijoa ve výživě

Feijoa pochází z Jižní Ameriky. Na konci 1890. století ji v Brazílii objevil portugalský přírodovědec Joan da Silva Feijo. V roce XNUMX se ve Francii objevil keř pojmenovaný po svém objeviteli. A odtud byly na začátku XNUMX. století přivezeny řízky na Krym a černomořské pobřeží Kavkazu, do Kalifornie a Itálie. Od té doby se plody feijoa hojně konzumují. Šlechtitelé vyšlechtili několik odrůd rostliny, díky čemuž jsou plody měkčí a větší.

Složení a obsah kalorií feijoa

Jedí se bobule feijoa. Je cenným zdrojem antioxidantů, vitamínů, mikroprvků, vlákniny, přírodních cukrů, organických kyselin a pektinů. Především jeho složení obsahuje pektin, jód a železo, vitamíny C, B, P a E, pozn Olga Arisheva, PhD, gastroenterolog-hepatolog. Plody obsahují vitamín C (40 mg/100 g) a ve vodě rozpustný jód (10-40 mcg/100 g) a doplňují 18,7 % denní potřeby jódu, 56,7 % křemíku, 47 % bóru, 14 % kobaltu, 14 chrómu, 10 % rubidia, 8,6 % molybdenu a 6,9 % draslíku. (jeden)

Feijoa: výhody a poškození těla

Výhody feijoa pro muže

Bobule Feijoa jsou mimořádně užitečné pro muže – lze je použít jako prevenci a léčbu prostatitidy.

Výhody Feijoa pro děti

Feijoa – ovoce je docela kyselé a dítě se pravděpodobně nebude líbit. Navíc obsahuje hrubou vlákninu (ve slupce) a je kontraindikován u dětí do jednoho roku. Starším dětem ale pomůže posílit imunitní systém.

READ
Jak můžete zjistit, zda má pták psitakózu?

Harm feijoa

Plody obsahují velké množství cukru, proto by ho lidé s cukrovkou měli konzumovat v malém množství. Kontraindikací je také onemocnění štítné žlázy. A stejně jako jakékoli jiné bobule by měla být feijoa vyloučena ze stravy, pokud se objeví individuální nesnášenlivost nebo alergie. Stojí za zmínku, že feijoa nelze kombinovat s mlékem – to povede k poruchám trávení.

Gastroenterolog Olga Arisheva poznamenává, že feijoa je exotický produkt, který by měl být do stravy zaváděn postupně. Při přejídání možná alergická reakce nebo průjem. Pokud se rozhodnete tento produkt vyzkoušet poprvé, měli byste se omezit na 1-2 ovoce. V průměru je doporučená dávka 3-4 bobule denně pro osobu bez kontraindikací.

Lékař také doporučuje, aby lidé, kteří trpí gastrointestinálními onemocněními, zejména během exacerbace, přestali používat přípravek.

Použití feijoa v lékařství

V lidovém léčitelství se plody feijoa používají při onemocnění štítné žlázy, gastritidě, pyelonefritidě, prostatitidě a ateroskleróze.

Zahraniční studie ukazují, že plody a zejména slupka mají antibakteriální, antimikrobiální a protiplísňové vlastnosti. Autoři jedné studie (2) uvádějí, že acetonový extrakt z feijoa peel má silný antibakteriální účinek proti některým grampozitivním a gramnegativním kmenům bakterií a má potenciální terapeutickou hodnotu. Jiná studie (3) uvádí, že aktivní sloučenina ovoce (flavon) vykazuje vysokou antibakteriální aktivitu proti devíti standardním testovaným bakteriálním kmenům.

Použití feijoa při vaření

Feijoa se konzumuje syrová, přidává se do salátů, tvarohu, jogurtu, cereálií, křehkých náplní a masových pokrmů pro pikantnost. Z toho uvařte džem, kompoty.

Feijoa omáčka

Pikantní omáčka zpestří váš stůl. Skvěle se hodí k masu a drůbeži a osloví milovníky pálivých omáček.

Feijoa: výhody a poškození těla

Podělte se o svůj recept

Odešlete svůj podpisový recept na jídlo e-mailem. retsepty@kp.ru. Komsomolskaja Pravda zveřejní nejzajímavější a neobvyklé nápady

Feijoa salát s červenou řepou

Tento neobvyklý salát se připravuje jednoduše a skvěle zapadá do dietního jídelníčku.

Feijoa: výhody a poškození těla

Vařené repa 450 g
Feijoa 200 g
Vlašské ořechy 10 kus.
Rostlinný olej 2 lžíce lžíce
Sůl (podle chuti) 3 g

Řepu uvaříme, oloupeme a nakrájíme. Oloupejte a nakrájejte bobule feijoa. Nasekejte jádra ořechů. Vše promícháme, osolíme a ochutíme rostlinným olejem.

Fotografie: Shutterstock

Jaké jsou užitečné a škodlivé feijoa, jak si je vybrat a kolik můžete jíst.

READ
Jak ušetřit peníze 50 30 20?

Materiál komentovala Alexandra Razarenova, dietoložka, výživová poradkyně, terapeutka, členka Ruské unie odborníků na výživu, výživu a specialisty potravinářského průmyslu

Co potřebujete vědět o feijoa

Feijoa – plod stálezeleného tropického stromu z čeledi myrtovitých objevil v roce 1815 v Brazílii německý botanik Friedrich Celle a o 75 let později byly plody dodány do Evropy. Počínaje rokem 1914 se první plantáže objevily v Gruzii a Ázerbájdžánu.

Dužnina ovoce je sladkokyselá, s příjemnou jahodovo-ananasovou příchutí. Feijoa roste na keřích [1]. Mimochodem, okvětní lístky rostliny lze také jíst – přidávají se do pokrmů a nápojů pro chuť a vůni. Tmavě zelené bobule váží 30–120 g.

Chuť slupky ovoce je mnohem kyselejší než dužina, takže se někdy zahazuje. Je však jedlé a zdravé, často se používá v některých receptech, jako jsou různé druhy chutney. Slupka doplní pokrmy originální květinovou vůní. Rozpoznatelný zápach feijoa pochází z těkavých esterů methylbenzoátu, ethylbenzoátu a ethylbutanoátu. Přestože byly tyto komplexní sloučeniny nalezeny v jiných ovocích, feijoa má vysoké procento methylbenzoátu, což je jedinečná vlastnost ovoce [2].

Nutriční hodnota feijoa na 100 g [3]:

  • kalorie – 183;
  • proteiny – 0,6 g;
  • tuky – 0,4 g;
  • sacharidy – 8 g.

Výhody Feijoa

Kromě příjemné chuti a vůně je feijoa pro tělo velmi užitečná. Plody mají antioxidační, protizánětlivé, protiplísňové a antimikrobiální vlastnosti, obsahují mnoho vitamínů a jsou vhodné pro ty, kteří chtějí normalizovat váhu. Vědci prokázali, že je lze použít k prevenci rakoviny a posílení kostí. Pamatujte, že jako každé exotické ovoce mohou tyto bobule způsobit alergie. Proto je lepší je vyzkoušet poprvé v malých porcích.

Foto: Pexels

Antioxidační vlastnosti

Díky vysokému obsahu vitamínů C, B, P a E lze feijoa z hlediska antioxidační aktivity přirovnat k většině bobulovin. Ovoce obsahuje mnoho užitečných flavonoidů – látek, které při požití aktivují práci enzymů. V roce 2019 byla provedena studie, která potvrdila vysokou antioxidační aktivitu feijoa [4].

vitamin bomba

Feijoa je cenným zdrojem vitaminu C (63 mg/100 g TH) a kyseliny pantotenové (0,2 mg/100 g TH) [5]. Ve vědeckém článku ruských vědců o studiu feijoa je kromě celulózy a pektinových látek (40%) uveden vysoký obsah mnoha prvků užitečných pro tělo [6]:

  • jód – 10-40 mcg / 100 g (asi 18% denní potřeby);
  • draslík – 6,9 %;
  • křemík – 56,7 %;
  • bór – 47 %;
  • chrom – 14 %;
  • vitamín C – 40 mg / 100 g.
READ
Jaké jsou nejoblíbenější microgreens?

Obsah živin závisí na zralosti plodu a místě jeho růstu. Feijoa je tedy bohatá na jód, pokud byl keř ve vhodných oblastech, kde je vzduch nasycený tímto mikroelementem.

Antimikrobiální aktivita

Vědci testovali aktivitu extraktů z různých částí feijoa (stonky, listy a plody) proti osmi bakteriálním kmenům [7]. Lékaři dospěli k závěru, že většina antimikrobiálního účinku pochází ze semen. Další studie potvrdila, že kůra feijoa je také výborným přírodním antibiotikem [8].

Protizánětlivé vlastnosti

Vědci z University of Auckland studovali vlastnosti 12 druhů ovoce a bobulí. Zjistili, že nejsilnější protizánětlivé účinky má feijoa a ostružina [9]. Studie identifikovala ovocné sloučeniny, které lze použít jako léčivé složky pro léčbu zánětlivých onemocnění střev a dalších orgánů.

Antifungální činidlo

Studie potvrzují, že extrakty z plodů feijoa jsou účinné proti několika druhům hub [10]. Mezi testovanými vzorky byla nejcitlivější na působení flavonu Rhizoctonia solani, patogenní houba rozšířená po celém světě.

Vhodné pro správnou výživu

Feijoa je dobrá na trávení a má mírně projímavé účinky. Vzhledem k nízkému obsahu kalorií v ovoci je vhodné pro ty, kteří se snaží normalizovat váhu [11].

Posílení kostí

Vědci prokázali, že glykosid jedné z kyselin obsažených v listech Acca sellowiana zvyšuje mineralizaci kostí. Experimenty byly prováděny za účelem zjištění možností prevence osteoporózy. V důsledku toho lékaři potvrdili, že extrakt z feijoa zvyšuje mineralizaci kultivovaných lidských kostních buněk [12].

Fotografie: Shutterstock

Prevence rakoviny

Přírodní flavon (látka – předchůdce flavonoidů), získaný z feijoa, má protirakovinný účinek, vykazuje inhibiční aktivitu HDAC [13]. Vědci tvrdí, že flavon působí selektivně proti nádorovým buňkám a neovlivňuje ostatní.

Harm feijoa

“U lidí s nadváhou by měla být konzumace ovoce omezena a feijoa není výjimkou,” komentuje dietoložka Alexandra Razarenova. Nadváha je často spojena s poruchami metabolismu sacharidů. A to znamená, že nadbytek cukrů, zejména fruktózy, může nepříznivě ovlivnit komorbidity. Fruktóza je citlivá na leptinové receptory, což otupuje pocit plnosti, vede ke zvýšené chuti k jídlu a přejídání. Proto byste se neměli nechat unést feijoou ve velkém množství, pár bobulí bude stačit jako dezert jednou ráno.

READ
Jak uchovat čerstvé zelí až do jara?

Feijoa by měla být vyloučena ze stravy, pokud existuje sklon k alergickým reakcím, peptický vřed a překyselení, tyreotoxikóza, obezita, diabetes. Určitě tento problém proberte se svým lékařem.

Jak si vybrat feijoa

Pro přepravu se plody sklízejí nezralé. Jinak se při přepravě snadno poškodí. Předpokládá se, že feijoa bude včas na cestě, ale není tomu tak vždy. V chutném zralém ovoci se slupka, ač silná, při stlačení prsty rozdrtí. Nezralá bobule má nazelenalou dužninu, zatímco zralá má dužninu průsvitnou, rosolovitou, pevnější pod slupkou a jemnou blíže ke středu plodu. Zralé ovoce se zkazí za 2-5 dní, takže feijoa by se neměla kupovat s marží. Pokud jste si vzali hodně a nemáte čas jíst, můžete z bobulí udělat džem nebo je dát do mrazáku – takto se plody skladují asi rok.

Jak jíst feijoa

Feijoa se dá jíst celá, nakrájená nebo nastrouhaná. Vyrábí se z něj džem, ovoce se přidává do dezertů, jako jsou muffiny a zmrzliny. Feijoa se nemusí loupat, stačí slupku dobře omýt – je také jedlá. Někomu nevyhovuje jeho specifická nakyslá chuť – v tomto případě můžete zkusit kůži osušit a přidat do čaje, dodá nápoji originální chuť a nebude hořký. Výhody feijoa jsou zachovány při tepelné úpravě, takže plody lze použít k výrobě omáček, kompotů a dokonce i likérů, aniž by ztratily nutriční hodnotu.

Komentář odborníka

Výhody a poškození feijoa: 8 vědeckých faktů

Alexandra Razarenova, dietoložka, výživová poradkyně, terapeutka, členka Ruské unie odborníků na výživu, výživu a specialisty potravinářského průmyslu

Feijoa obsahuje spoustu vitamínů a mikroelementů, tento přípravek obsahuje velké množství vitamínu C (spolu s PP, který výrazně zvyšuje jeho stravitelnost), železa a jódu. Tyto látky jsou v těhotenství nezbytné. Proto bude použití feijoa zvláště užitečné od druhého trimestru, kdy se aktivně rozvíjí endokrinní systém plodu, zejména štítná žláza. Během prvního trimestru neexistují žádné přímé kontraindikace pro použití feijoa. Je však lepší upřednostňovat sezónní bobule a ovoce, které rostou ve vaší rodné oblasti. Užívání nových přípravků během těhotenství je třeba dohodnout se svým lékařem, pokud jste je dříve nezkoušela.

READ
Kde roste nejlepší bavlna na světě?

Feijoa může být také zařazena do stravy starších lidí, ale pouze v případě, že neexistují žádné kontraindikace. Bude užitečné jak pro imunitní, tak pro kardiovaskulární systém. Kromě uvedených kontraindikací by feijoa neměla být léčena pro děti do jednoho roku – kvůli vysokému obsahu pektinu a vlákniny. Trávicí systém v tomto věku ještě není připraven na takto hrubá vlákna, která mohou u dítěte způsobit nepohodlí.

Ovoce je nejužitečnější, pokud se konzumuje v období zrání. Čím déle bude bobule skladováno, tím méně užitečných prvků bude mít, protože světlo, kyslík a teplota škodí vitaminu C a jódu, které jsou v něm bohaté. Nastrouhaná a ještě navíc tepelně upravená feijoa z kategorie zdravých produktů se stává jednoduše lahodnou. Bobule se doporučuje uchovávat v chladničce ne déle než týden, vyhýbat se přímému světlu. Denní norma pro dospělého je 2-3 kusy velkého ovoce denně, pro děti – ne více než 1-2 kusy, v závislosti na věku.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: