Je možné jíst kůru topinamburu?

Tato zelenina má tvar hrušky nebo brambory, ale její chuť připomíná spíše stonek bílého zelí – stejně šťavnaté a sladké. A co je nejdůležitější, produkt má mnoho zdravotních výhod, takže mnoho lékařů a odborníků doporučuje přidat jej do vaší stravy. Řekneme vám, jak připravit topinambur, aby si zachoval všechny jeho vlastnosti.

Jak správně vařit topinambur / Pokyny z Food.ru

Co je užitečné jeruzalémský artyčok

Jeruzalémský artyčok se často nazývá hliněná hruška nebo topinambur. Jeho hlavní výhodou je vysoký obsah vlákniny: podle různých zdrojů se toto číslo pohybuje od 1,6 do 4,5 procenta z celkové hmotnosti.

Dietní vlákninu zastupuje především inulin: tato látka podporuje růst prospěšné mikroflóry ve střevech, zlepšuje trávení, reguluje hladinu cukru v krvi a dokonce prodlužuje pocit plnosti. I přes vysoký obsah cukru – 9,6 % – je glykemický index hlízy nízký, takže ji mohou jíst i lidé s cukrovkou.

Dalším argumentem ve prospěch konzumace topinamburu je jeho bohaté složení vitamínů a minerálů. Obsahuje vitamíny B, C, železo, hořčík, fosfor, vápník, měď, draslík. Ten mimochodem neutralizuje škodlivé účinky sodíku, čímž pomáhá snižovat vysoký krevní tlak.

Chcete-li zlepšit vstřebávání nehemového železa z kořenové zeleniny, jezte ji spolu s potravinami bohatými na vitamín C: citrony, pomeranče, papriky, rajčata, brokolice, jahody, rybíz, rakytník, brusinky.

Jak jíst jeruzalémský artyčok syrový

Topinambur lze konzumovat syrový, oloupaný a nakousaný, jako jablko nebo mrkev – je to jeden z nejjednodušších způsobů, jak získat všechny prospěšné látky obsažené v rostlině. Pokud se vám tato metoda nelíbí, nakrájejte na plátky, osolte a podávejte jako svačinu.

Další možností je nastrouhat a přidat do jakéhokoli zeleninového salátu. Lahodné kombinace se získávají se zelím, mrkví, jablky, ředkvičkami, červenou řepou a okurkami. Můžete ho připravit i „sólo“ pouhým nastrouháním nebo nakrájením na nudličky a dochuceným rostlinným olejem. Jako omáčky se hodí i zakysaná smetana, jogurt nebo majonéza.

Aby byla hliněná hruška ještě chutnější, marinujte ji expresní metodou. Vezměte si jako základ svůj oblíbený recept na rychlé lehce nasolené okurky nebo rajčata nebo zkuste ten náš na cuketu: poměr soli, cukru a kyseliny je pro topinambur jako stvořený.

READ
Kolik cukru je ve sklenici vody?

Jak vařit, smažit a péct jeruzalémský artyčok

Z topinamburu lze připravit nejen salát, ale i teplé první nebo druhé jídlo. Polévky se obvykle připravují krémové: k tomu je třeba hlízu oloupat, nakrájet, vařit ve vodě nebo vývaru, přidat cibuli, česnek, koření a bylinky a poté rozmixovat mixérem do hladka.

Smažený topinambur je chutná a zdravá alternativa brambor. Připravte ho podle stejného principu: oloupejte, nakrájejte a vložte do rozehřáté pánve s olejem. Poté smažte do měkka a podávejte se zakysanou smetanou a čerstvými bylinkami.

Produkt můžete použít místo brambor ve venkovském stylu: nakrájejte na plátky, promíchejte s olejem a kořením, vložte na 180 minut do trouby vyhřáté na 200-30 stupňů a podávejte s omáčkou.

Pokud máte rádi kastrol, vezměte si jako základ jakýkoli recept na brambory a hlavní ingredienci nahraďte topinamburem. Vyzkoušejte klasický se sýrem a smetanou, originální s houbami a rajčaty nebo výživnější s rybou.

Jak využít topinambur uskladněný na zimu

Existuje několik způsobů, jak uchovat tuto zdravou zeleninu na zimu: zmrazit, nakládat, sušit a dokonce fermentovat. Více o každé metodě si můžete přečíst v našem článku, ale nyní se podívejme, jak takové přípravky používat v chladném období:

Ze strouhaného nebo nakrájeného zmrazeného produktu můžete vařit lahodnou polévku z pyré. Bez rozmrazování ji naplňte kuřecím nebo zeleninovým vývarem, přidejte koření, a když kousky změknou, prošlehejte hmotu mixérem.

Pokud jste topinambur zmrazili na plátky nebo kousky, smažte ho, pečte, vařte dušené maso nebo jiná jídla. Nastrouhaný produkt přidejte do kaše, zeleninového pyré nebo vytvořte bramborové placky – k tomu je třeba hmotu rozmrazit a dobře vymačkat, poté smíchat s vejcem, moukou a solí a orestovat na pánvi.

Nakládaná mletá hruška se dá jíst bez vaření jako svačina. Další možností je použití do salátů s čerstvou zeleninou pro dochucení.

Jak vařit jeruzalémský artyčokový sirup

Posledním nápadem v našem výběru je výroba topinamburového sirupu. Díky fruktóze ve složení je sladký a díky inulinu má nízký glykemický index a nevyvolává náhlé skoky v hladině cukru v krvi. Na rozdíl od mnoha jiných sladidel je toto také prebiotikum, zajišťující růst prospěšných bakterií ve střevech.

READ
Co se stane, když zachráníte včelu?

Výroba sladidla je poměrně jednoduchá: oloupejte hlízy, vymačkejte z nich šťávu pomocí odšťavňovače nebo běžného mixéru: nejprve rozdrťte na kaši, poté sceďte gázou.

Do vzniklé šťávy vymačkejte citron a vařte na středním plameni asi 20 minut. Když hmota ztmavne a zhoustne, nalijte ji do sterilní sklenice. Uchovávejte v lednici.

Přidejte sirup do pečiva místo cukru nebo použijte jako polevu na palačinky, tvarohové koláče, palačinky, čaj nebo kávu. Sladidlo je vhodné i k hlavním chodům: například ke smaženému masu.

Co se dá dělat?

Připravte si domácí superpotravinu – topinamburovou mouku. K tomu musí být kořen nakrájen na plátky, sušen při nízké teplotě a mletý. Výsledný prášek lze přidat do cereálií, smoothies, jogurtů, pečiva a salátů jako další zdroj rozpustné vlákniny.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: