Je možné jíst pohanku 3x denně?

O výhodách misky pohankové kaše k obědu nebo večeři, a někteří ji jedí i k snídani, není pochyb. Pohanka je jednou z nejoblíbenějších příloh, konkurovat jí mohou pouze brambory.

“Tato popularita je zcela oprávněná, pohanková kaše je velmi zdravá, obsahuje celou řadu užitečných vitamínů a minerálů,” říká Elena Manovska, praktická lékařka a výživová poradkyně. “Vysoký obsah draslíku, hořčíku, mědi, bóru a zinku zajišťuje správnou regulaci hormonů v těle a ovlivňuje zdraví pohybového aparátu a kardiovaskulárního systému.”

Pohanková kaše příznivě působí na činnost srdce, obsahuje užitečné látky, které pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi, dělají pružnější cévy a pomáhají snižovat krevní tlak u hypertoniků. Pohanka nakonec pomáhá zbavit se aterosklerotických plátů, čímž snižuje riziko srdečního infarktu a mrtvice.

Tato cereálie je bohatá na vitamíny B, které potřebujeme ke zlepšení našeho psycho-emocionálního stavu a fungování nervového systému. Pohanka obsahuje hořčík a tryptofan, uklidňují, pomáhají relaxovat a podporují tvorbu serotoninu.

„Při pravidelné konzumaci pohankové kaše se zlepšuje stav vlasů, kůže a nehtů, protože je bohatá na vitamíny A, C, D, E a zdravé bílkoviny, které jsou zodpovědné za stavbu buněk v našem těle,“ vyjmenovává Manovská. výhody kaše. “Mimochodem, včetně imunitního systému, což znamená, že konzumace pohanky pomáhá chránit před viry a bakteriemi během náročného chladného období.”

Železo

A konečně, pohanková kaše je považována za jeden z důležitých zdrojů železa. Jako děti jsme často slyšeli, že pokud máte problémy s hemoglobinem a železem, musíte jíst pohanku. A tady je jedna nepřesnost. „Faktem je, že železo ze zvířecího masa, hem, se vstřebává mnohonásobně lépe než železo z pohankové kaše,“ varuje odborník, „proto se pro uzdravení z diagnostikované anémie stále doporučuje jíst více masa. Ale samozřejmě se musíte poradit se svým lékařem.”

Trávení

Neexistují žádné absolutně zdravé potraviny, které byste mohli jíst v neomezeném množství a získali pouze zdravotní výhody. Situace je stejná s pohankou, se všemi jejími pozitivními vlastnostmi, existují také nuance. „Pohanka se skládá z komplexních sacharidů, které na jedné straně způsobují rychlé nasycení těla a na druhé straně výrazně zatěžují gastrointestinální trakt,“ poznamenává Manovská. “Proto by lidé se zažívacími problémy měli konzumovat tento produkt opatrněji.”

READ
Kde je v potravinách hodně železa?

Ledviny

Opatrnost při užívání pohankové kaše doporučují lékaři také těm, kteří mají problémy s ledvinami nebo močovým systémem. Množství a formy, ve kterých je možné pohankovou kaši jíst, rozhodně potřebují konzultovat se svým lékařem.

Kalorická hodnota

Připomeňme, že obsah kalorií ve 100 gramech pohankové kaše vařené ve vodě je asi 100 kcal. Pokud smažíte obiloviny, přidáváte cibuli nebo jíte kaši s mlékem a cukrem, zvyšuje se obsah kalorií. Navíc lžíce másla zvyšuje obsah kalorií v kaši na 180 kcal – o 100 gramů. Takže jen pohanka s vodou je docela dietní a nízkokalorická, ale kaše s cibulí, zeleninou, smažená na oleji má vysoký obsah kalorií, to je třeba vzít v úvahu, pokud si hlídáte postavu a chcete zhubnout.

Namáčení je nutností

Jsou potraviny, které je potřeba před použitím namočit – luštěniny, ořechy, pohanka. “Důvod je jednoduchý: pohanka, stejně jako ostatní obiloviny, ořechy a luštěniny, obsahuje velké množství kyseliny fytové,” říká Manowska. — Tento antinutrient výrazně narušuje vstřebávání prospěšných minerálů a vitamínů. Pokud obilí přes noc namočíte, tedy fermentujete, minimalizujete množství kyseliny fytové v zrnu a zvýšíte jeho nutriční hodnotu.“ Pohance je často vytýkáno, že narušuje vstřebávání vápníku a dalších důležitých minerálů – tím se tomuto problému vyhneme.

Druhy obilovin

Chcete-li získat maximální užitek z kaše, musíte pochopit, z jakého druhu obilí ji vaříte. Pohanka se vyskytuje v různých odrůdách.

Dušené. První typ je nejznámější a nejoblíbenější. Má nahnědlou barvu díky procesu ošetření zrna párou pod tlakem 0,25–0,30 MPa a následného sušení horkým vzduchem. Právě tento proces umožňuje živinám přesunout se ze skořápky do nitra jádra. Tento druh cereálií vydrží déle a rychleji se vaří.

Ve většině případů se taková zrna také smaží. Stupeň pražení se může lišit, některá zrna mají poměrně silný „spálený“ zápach. Manowska doporučuje vyhýbat se obilovinám s načervenalým tmavým nádechem zrna, což svědčí o tom, že cereálie byly praženy dlouhou dobu, a proto mají nízkou nutriční hodnotu.

Zelená. Nebo nepařená pohanka. „Není dušená, díky tomu je její nutriční hodnota o něco vyšší než u běžných dušených cereálií, na které jsme zvyklí,“ poznamenává Elena Manovska. Při vaření se zelená pohanka stává lepkavější a méně drobivá než cereálie v páře, protože obsahuje více lepku. Hodí se na výrobu masových kuliček, palačinek a kastrolů.

READ
Jak zakrýt půdu pod terasou?

Prod. Většinou vaříme jádra – celá zrna pohanky, ale v obchodech často prodávají prodel, drcenou pohanku, vyrobenou z hnědé dušené pohanky. „Drcení ovlivňuje především rychlost vaření kaše,“ poznamenává rozdíl Elena Manovska. — Pohanka neboli pleva je zrno rozsekané na kousky, kaše z ní se připravuje nejrychleji, čímž si zachovává vyšší koncentraci cenných látek ve složení. Tento druh obilovin má ale kratší trvanlivost.“

Smolenská. Jedná se o nejexotičtější druh pohanky. „Má drobná bílá zrnka, skoro jako mák,“ vysvětluje terapeutka. “Má minimální množství vlákniny, ale vysoké procento škrobu a tato obilovina je známá svou vysokou stravitelností.” Smolenské zrno se získává speciálním způsobem mlácením obilí, válí se mezi mlýnskými kameny, v důsledku toho se ze zrna sloupne skořápka a celá vrchní vrstva a zůstane pouze bílé zrno.

Řekneme vám, v jakých případech může použití pohanky nepříznivě ovlivnit zdraví.

Pohanka Výhody

Pohanka obsahuje lehce stravitelné bílkoviny a je bohatá na vlákninu. Vytvářejí pocit sytosti, pomáhají odstraňovat toxiny z těla, díky čemuž mají pohanku velmi „rádi“ sportovci, ale i vyznavači vegetariánství a zdravého životního stylu.

Použití pohanky pomáhá:

– normalizovat trávení, zlepšit metabolismus, metabolismus lipidů a vody a soli;

– snížit hladinu cukru v krvi;

– snížit riziko onkologických onemocnění vnitřních orgánů, zejména gastrointestinálního traktu.

Jaké stopové prvky jsou bohaté na pohanku?

Pohanka má unikátní vlastnost – nehromadí toxiny a těžké kovy. Při jeho pěstování se nepoužívají žádné pesticidy. Kromě toho je jeho složení bohaté:

– aminokyseliny tryptofan a lysin, které jsou zodpovědné za fungování imunitního systému, chrání tělo před stavem chronické únavy, únavy, deprese;

– vitamíny skupiny B, thiamin a riboflavin, které jsou zodpovědné za kognitivní schopnosti, paměť, pevnost kostí, normalizaci složení krve, dobře koordinovanou práci vnitřních orgánů a nervového systému;

– rutin a flavonoidy, které mají silný antioxidační účinek, chrání cévy a oběhový systém jako celek;

– kyselina nikotinová, nezbytná pro harmonizaci metabolických procesů;

– železo, které podporuje krvetvorbu a syntézu DNA;

– měď, která pomáhá vstřebávat žlázu a podílí se na tvorbě kolagenu pro zdraví kloubů, kůže, vlasů, nehtů;

READ
Kde se euonymus používá?

– zinek, který podporuje imunitu a podílí se na tvorbě bílkovin a růstu svalů, neocenitelný pro organismus dětí, seniorů a těhotných žen, ale i sportovců;

– bór, bez kterého je fungování štítné žlázy nemožné a jeho nedostatek je plný hormonálních problémů.

V „nouzových“ situacích, kterých je v poslední době hodně, se našinci hned běží zásobit pohankou. Což není překvapivé, protože obsahuje spoustu zdravých sacharidů a bílkovin, vitamínů a různých stopových prvků. V takovém případě bude schopen udržet tělo v optimální kondici po slušnou dobu. Právě ona se používá pro první příkrmy pro kojence. Ale může být tato krásná rostlina plná skrytého nebezpečí?

Kdy je pohanka škodlivá?

Jakékoli, i to nejzdravější jídlo se při nadměrné konzumaci může změnit v „jed“ nebo alespoň znechutit. Naše tělo, zejména chuťové buňky, chtějí pestrost. Jeden a ten samý produkt, bez ohledu na to, jak bohatý na přísady, není schopen naplnit všechny naše potřeby.

Nedostatek mikroživin

Zneužívání pohanky vede ke snížení počtu stopových prvků v těle. Vzhledem k množství železa a fosforu ve složení nemilosrdně vymývá vše, co mělo být prospěšné. Obzvláště obtížně se vstřebává vápník. Výsledkem je, že hojný a častý výskyt pohanky ve vašem jídelníčku je plný osteoporózy a zubních problémů.

Takové pohankové „experimenty“ jsou nebezpečné zejména pro zralé ženy. Tuto situaci můžete zkusit napravit přidáním mléka do kaše, pokud nejsou problémy s jeho snášenlivostí, a přesto je lepší se s pohankou nenechat unést.

Alergické reakce

Opatrní by měli být i alergici. Jejich spotřeba tohoto produktu by měla být snížena na minimum.

Pohanka sice neobsahuje lepek, ale alergickou reakci – vyrážku na kůži nebo otok sliznice nosohltanu – může způsobit rostlinná bílkovina.

Nepohodlí v břiše

Pokud máte zažívací potíže, je pravděpodobné, že pohanka vyvolá křeče, zvýšenou tvorbu plynu, nadýmání a další nepříjemné jevy spojené s gastrointestinálním traktem.

V přítomnosti gastritidy a vředů musíte být obzvláště opatrní a zvolit způsoby přípravy pohanky, při kterých se stane pro žaludeční sliznici co nejpohodlnější.

Poruchy v oběhovém systému

Pokud máte zvýšenou srážlivost krve, hojnost bílkovin v pohance a pravidelná konzumace tohoto produktu ji ještě zahustí. Budou problémy s krevním oběhem, v důsledku toho je možné zvýšit tlak, tvorbu krevních sraženin a tak dále.

READ
Kolik stojí nový mini traktor?

Diabetici a hypertonici by měli pohanku opatrně zařadit do svého stálého jídelníčku. Ještě lépe doplňte tuto přílohu o hojnost čerstvé zeleniny, která má ve svém složení vitamín C. Tím se vyrovná účinek bílkovin a zabrání se zahušťování krve.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: