Je možné jíst syrový šťovík?

Užitečné vlastnosti šťovíku. Kdo by neměl jíst šťovík?

Na jaře naše tělo postrádá vitamíny. Jejich nedostatek je téměř nemožné nahradit rajčaty a okurkami z obchodu, bohatými na pesticidy a dusičnany. Šťovík, kterému se často říká „jarní král“, vás pomůže zachránit před beri-beri. Na záhonech se objevuje brzy na jaře a až do zimy může být výborným „vitamínovým doplňkem“.

Sorrel – bylinná rostlina z čeledi pohankovitých s jemnými listy kyselé chuti. Čerstvé listy šťovíku jsou bohaté na vitamíny A, B, C a K. Šťovík také obsahuje železo, fluor, vápník, draslík, hořčík, třísloviny a kyselinu šťavelovou. Prospěšné vlastnosti šťovíku jsou známy již dlouhou dobu. Galén a Dioscorides tedy navrhli použít šťovík k léčbě žaludečních chorob, úplavice a použít jej k zastavení krvácení. Avicenna doporučovala ženám užívat šťovík v období menopauzy, aby se vyhnula jeho nepříjemným projevům a léčila neplodnost. Zemstvo lékaři používali šťovík k léčbě pacientů s tuberkulózou a revmatismem. Odvar z jejích kořenů se dával nemocným k léčbě kašle a rýmy.

V naší zemi šťovík konzumuje se čerstvá a používá se k přípravě salátů, polévky ze zeleného zelí, okroshky a náplní do koláčů. Ale prospěšné vlastnosti šťovíku jsou známé nejen v Rusku, ale je nejoblíbenější mezi Brity, Francouzi a Irany. V Anglii se ze šťovíku vyrábí omáčky k masu, ve Francii se přidává do dušeného masa a v Irsku se používá jako dresink na ryby. Obyvatelé karibského ostrova vaří čaj ze šťovíku a připravují tonické koktejly.

šťovík

Sorrel – velmi zdravá rostlina. Díky vysokému obsahu vitaminu B pomáhá odolávat stresu a nespavosti, povznáší a uklidňuje. Vitamin C, který je bohatý na čerstvé listy šťovíku, pomáhá posilovat imunitní systém a vyrovnat se s viry. Kdo má problémy se zrakem a kůží, měl by se stát milovníkem šťovíku, aby obohatil tělo o vitamín A, který je v listech šťovíku poměrně hojný. Vitamin K, vápník a třísloviny obsažené v šťovíku posilují stěny cév a zlepšují srážlivost krve. Proto šťovík dlouho vyplachoval ústa krvácejícími dásněmi a pro léčbu onemocnění parodontu.

Sorrel zlepšuje fungování všech orgánů a systémů v těle. Například stimuluje produkci žluči a zlepšuje funkci jater. Čerstvé listy šťovíku pomáhají při kolitidě a střevních onemocněních. Jeho šťáva je užitečná pro rozmazání análních trhlin s hemoroidy. Odvar z kořenů šťovíku se doporučuje pít při průjmu, jako stahující a fixační prostředek. Čerstvé listy šťovíku by měli konzumovat starší lidé trpící zácpou. Pomáhají změkčit stolici a urychlit její pohyb střevy. Šťovík je vynikající diuretikum a tonikum. Pro zmírnění otoků nohou stačí vypít třikrát denně jednu polévkovou lžíci šťávy z šťovíku.

READ
Je možné kombinovat algicid a chlór?

šťovík

Pěkně v teple pít šťovík nápoj, skvěle uhasí žízeň a dodá tělu vitamíny. Listy šťovíku protáhněte mlýnkem na maso a naplňte je studenou vodou. Při cystitidě se několik dní po sobě koupejte s odvarem šťovíku, abyste zmírnili zánět močového měchýře a zlepšili stav pokožky. Šťovík totiž obsahuje látky, které zabraňují zánětům a urychlují hojení ran. Pokud chcete vypadat mladě a zbavit se akné, vyrobte si obklady z listů šťovíku. Šťovík obsahuje kyselinu listovou, která zabraňuje stárnutí a bojuje proti rakovině.

Nepochybně, šťovík – skvělý vitaminový doplněk vaší běžné stravy. Tato prospěšná rostlina by se však neměla jíst ve velkém množství. Obsahuje kyselinu šťavelovou. Tradiční léčitelé radí sbírat listy šťovíku pouze do července, ve starých listech se hromadí velké množství kyseliny šťavelové. Tato kyselina může způsobit usazování solí, protože má schopnost přeměnit se na oxaláty. Šťovík by proto neměli jíst lidé trpící urolitiázou a dnou. Jeho použití je kontraindikováno pro těhotné ženy a děti do 3 let. Kyselina šťavelová je však nebezpečná pouze při nedostatku vápníku v těle.
A v kombinaci s mléčnými výrobky použití 10 mladých listů denně zdravému člověku kromě dobrého nepřinese žádnou škodu. Postupujte podle oblíbeného receptu a šťovíkovou polévku ozdobte velkou lžící zakysané smetany. Jak užitečné, tak chutné! A ze šťovíku vaří zelnou polévku takto: uvařte vývar na polévku nebo uvařte vodu a vařte 2 minuty. Vývar nebo vodu osolte, vařte další 2 minuty na mírném ohni. Takovým varem se z vody odebírá kyslík, který ničí vitamín C. Do vývaru nebo vody pak přidejte nadrobno nakrájené brambory, uvařená vejce a prolisovanou cibuli. Šťovík přidejte do polévky 5 minut před koncem vaření a pak jsou jeho blahodárné vlastnosti nejlépe zachovány.

– Vraťte se na obsah sekce “Prevence nemoci”

Informace na stránce jsou předmětem konzultace ošetřujícího lékaře a nenahrazují osobní konzultaci s ním.
Další podrobnosti naleznete v uživatelské smlouvě.

Syurakshina Elena výživa.jpg

– Čerstvý šťovík je skutečnou zásobárnou vitamínů a mikroelementů. Vzhledem k tomu, že se jedná o jeden z nejranějších druhů zeleně, lze jej po dlouhé zimě, kdy mnoha lidem chybí živiny, s klidem doporučit každému.

B vitamíny. Šťovík je svým obsahem jedním z přeborníků mezi zeleninou. Tyto vitamíny jsou nezbytné pro udržení zdraví sliznic úst a střev, zlepšení paměti a pozornosti a také pro normální fungování nervového systému. Vitamíny B1 a B2 jsou zodpovědné za metabolismus sacharidů, bílkovin a tuků v těle.

READ
Jaký je nejšetrnější potrat?

Beta karoten je prekurzorem vitaminu A, který je zodpovědný za zdraví pokožky a očí. Sto gramů čerstvého šťovíku obsahuje polovinu doporučené denní dávky tohoto vitamínu.

Kyselina askorbová Pomůže posílit imunitní systém a snížit hladinu „špatného“ cholesterolu v krvi. Sto gramů obsahuje více než polovinu denní dávky doporučené WHO. V obsahu vitamínu C předčí šťovík i uznávané lídry – špenát a citron.

Draslík nezbytný pro regulaci metabolismu voda-sůl v lidském těle a normální činnost svalů včetně srdce.

Hořčík potřebné pro činnost nervové soustavy a růst kostí, udržuje jejich hustotu a elasticitu, reguluje hladinu krevního cukru, odstraňuje svalové křeče.

Vápník nezbytný v každém věku pro kostní tkáň a zuby, reguluje metabolické procesy v těle.

Železo důležité pro normalizaci složení krve, syntézu DNA buněk a červených krvinek.

Fosfor napomáhá vstřebávání živin, nezbytných pro normální růst kostí a zubů.

Sodík potřebné pro normální rovnováhu voda-sůl v buňkách tkání a orgánů, normalizaci nervosvalové činnosti a normální funkci ledvin.

Kromě toho šťovík obsahuje organické kyseliny, flavonoidy, třísloviny, vlákninu a silice. A v této zelené zelenině je velmi málo kalorií – 21 kcal na 100 g produktu.

8710_R06_sorrel.jpg

Co je užitečné pro ženy šťovík

Šťovík je výborným zdrojem železa, takže ti, kteří ho pravidelně zařazují do svého jídelníčku (samozřejmě spolu s jinými zdroji), mohou normalizovat hladinu hemoglobinu a předcházet anémii.

Vláknina v šťovíku je klíčem ke správnému fungování trávicího systému, zdravému metabolismu.

Bohaté složení vitamínů a stopových prvků umožňuje udržovat zdravou pokožku, vlasy, nehty, zuby.

Saláty a polévky se šťovíkem jsou díky nízkému obsahu kalorií vynikající volbou pro ty, kteří se řídí svou postavou.

Šťovík je velmi užitečný pro těhotné ženy, protože obsahuje velké množství kyseliny listové, která přispívá k normálnímu průběhu těhotenství a vývoji plodu.

Co je užitečné pro muže šťovík

Listy šťovíku musí být také přítomny v mužské stravě, protože mají schopnost zlepšit krevní oběh v prostatě, snížit riziko vzniku onemocnění urogenitálního systému.

Další důležitý fakt: díky vysokému obsahu stopových prvků může šťovík pomáhat v prevenci kardiovaskulárních onemocnění.

Může se šťovík podávat dětem?

Ano, šťovík lze podávat dětem po třech letech. To zpestří stravu, obohatí ji o vitamíny a mikroelementy, které jsou nezbytné pro růst a vývoj, a příznivě ovlivní fungování gastrointestinálního traktu. Kromě toho vysoký obsah vitamínů pomůže posílit obranyschopnost těla – to je zvláště důležité pro ty děti, které často dostávají ARVI. Důležitý bod: protože je v šťovíku hodně kyselin, neměl by být dětem podáván více než dvakrát týdně a je lepší jej kombinovat s fermentovanými mléčnými výrobky, jako je zakysaná smetana.

READ
Jaká semena řepy je nejlepší zasadit?

Šťovík na hubnutí

Kdo chce zhubnout, může klidně jíst šťovík, ten je skvělým pomocníkem v boji s kily navíc. Za prvé, příznivě ovlivňuje činnost gastrointestinálního traktu a zlepšuje metabolické procesy v těle. Za druhé podporuje odbourávání tuků a působí mírně projímavě, čímž pomáhá čistit střeva. Za třetí, šťovík pomáhá zbavit se otoků a odstranit přebytečnou tekutinu z těla.

Na internetu se dají snadno najít recepty na „šťovíkovou dietu“, takže je třeba s ní být maximálně opatrní. Šťovík je produkt s vysokou kyselostí a pouze lidé s absolutně zdravým trávicím systémem ho mohou jíst každý den a pouze po konzultaci s lékařem.

Jak často můžete jíst šťovík?

Doporučoval bych jíst šťovík maximálně dvakrát až třikrát týdně a zároveň jej kombinovat s kysanými mléčnými výrobky pro neutralizaci kyselosti. Zakysaná smetana, kefír, přírodní jogurt jsou perfektní. A samozřejmě se starat o své zdraví.

Jak se šťovík používá v lékařství

Šťovík lze použít k léčbě některých onemocnění dutiny ústní. Například výplachy odvarem nebo zředěnou šťávou ze šťovíku mohou být nápomocné při léčbě stomatitidy a onemocnění parodontu. Samozřejmě se jedná pouze o pomoc, nikoli o hlavní léčbu.

Použití šťovíku pomůže tělu zbavit se stagnace přebytečné tekutiny, zlepšit trávení, zlepšit stolici a zabránit rozvoji zácpy.

Kromě toho je šťovík dobrým obecným tonikem, takže odborníci často radí zařadit jej do stravy na jaře na pozadí nedostatku vitamínů.

Odvar z rostliny lze užívat s SARS na podporu a posílení těla.

Šťovík dokáže snižovat hladinu „špatného“ cholesterolu a může být preventivním opatřením pro zdraví kardiovaskulárního systému.

Šťovík může vést ke zvýšení kyselosti žaludku, dráždit sliznice slinivky břišní a v některých případech vyvolat tvorbu kamenů ve žlučových cestách.

Nedoporučuje se jíst při ledvinových kamenech, dně, poruchách metabolismu soli, zánětlivých onemocněních ledvin, střev. Je také kontraindikován u gastritidy s vysokou kyselostí, žaludečních a dvanáctníkových vředů.

Jak vybrat a skladovat šťovík?

Je nutné sbírat šťovík, než se objeví kvetoucí výhonky, protože kyselina šťavelová se hromadí ve starých listech, konkrétně může vyvolat tvorbu ledvinových kamenů.

Pokud kupujete listy v obchodě nebo na trhu, ujistěte se, že jsou čerstvé, sytě zelené, bez viditelného poškození.

READ
Kde trávu Zubrovka najdete?

Po zakoupení nebo sklizni by měly být listy omyty ve studené vodě, aby se odstranil případný hmyz. Šťovík lze skladovat různými způsoby.

Ve vakuu. Opláchněte a osušte šťovík, vložte jej do vakuového sáčku nebo nádoby a odstraňte vzduch. Uchovávejte v chladničce (7-10 dní) nebo mrazáku (12-18 měsíců).

Sušení. Bylinu opláchněte, osušte papírovými utěrkami a osušte na vzduchu v troubě nebo sušičce. Doporučuje se sušit šťovík při minimální teplotě 35 stupňů nebo použít režim „Bylinky“. Na suchém místě lze skladovat až 12 měsíců.

Konzervace. Listy šťovíku lze rozdrtit a srolovat do sterilizovaných sklenic. Zelení se v této formě skladují až 10-12 měsíců.

Pokud budete šťovík krátkodobě skladovat, umístěte listy do velké nádoby s vodou a dejte do lednice. V tomto stavu bude zelení čerstvé tři dny.

Recepty na zdravý šťovík

Jarní salát s bramborem a šťovíkem

Tento salát je lahodný a velmi výživný. V teplém jarním dni v zemi se může stát hlavním jídlem rodinné večeře.

8709_photo to text_750x500_jarní salát s bramborem a šťovíkem.jpg

Složení: nové brambory – 8 ks, vejce střední velikosti – 3 ks, okurky solené – 2 ks, cibule sladká – 1 ks, šťovík – 1 velký svazek, petržel – 2-3 snítky, kopr – 2-3 snítky , koriandr – 2-3 snítky, hořčice – 1 lžička, nerafinovaný slunečnicový olej – 4 polévkové lžíce. l., sůl, pepř podle chuti.

Brambory důkladně omyjte kartáčem a uvařte ve slupce (asi 25 minut) nebo pečte v troubě do měkka. Brambory necháme mírně vychladnout, oloupeme a nakrájíme na čtvrtky. Přidejte sladkou cibuli nakrájenou na tenké kroužky. Vejce uvaříme natvrdo, oloupeme a nakrájíme na půlky a osolené okurky na tenká kolečka. Smíchejte všechny přísady, přidejte nakrájenou zeleninu (tvrdé stonky je třeba odstranit). Omáčku připravíme smícháním hořčice s voňavým rostlinným olejem, solí a pepřem. Salát oblékněte, podávejte teplý nebo studený.

voňavý koláč

Tento recept je jedním z nejoblíbenějších v gruzínské kuchyni, náplň tvoří celá směs čerstvých bylinek a klasického sýra suluguni. Perfektní recept na jarní víkend!

8709_foto do text_750x500_voňavý koláč.jpg

Ingredience pro polevu: šťovík – 30 g, medvědí česnek – 20 g, koriandr – 5 g, petržel – 5 g, sýr suluguni – 100 g, sůl podle chuti.

Složení těsta: mléko 3,2% tuku – 1 šálek, lisované droždí – 40 g, mouka – 600 g, vejce – 2 ks, rostlinný olej – 2 polévkové lžíce. l., sůl – 1 špetka.

Začneme přípravou těsta: ohřejeme mléko, mělo by být teplé, ale ne horké. Rozpusťte v ní droždí, počkejte pár minut, než vzejde. Polovinu mouky prosejeme do velké nádoby, zalijeme mlékem, jemně promícháme. Těsto přikryjeme utěrkou a necháme na teplém místě asi hodinu kynout. Když těsto vykyne, přidejte máslo, vejce a zbývající mouku. Prohněteme a opět necháme na teplém místě 30-40 minut. Zatímco přijde, začněte připravovat voňavou náplň.

READ
Jak používat bylinu astragalus?

Vše zelené – šťovík, medvědí česnek, koriandr, petržel – nasekejte a smíchejte se sýrem suluguni nastrouhaným na jemném struhadle. Když je těsto hotové, promáčkněte ho a vyválejte do kruhu, do středu dejte náplň. Těsto se musí sbírat od okrajů ke středu a opatrně sevřít. Koláč přitlačte válečkem a trochu ho rozválejte, aby se těsto vyrovnalo. Plech vyložte pečicím papírem, vyložte koláč, navrch pomažte syrovým žloutkem. Pečte 7-10 minut na 200 stupňů.

Kuřecí řízky se šťovíkovou omáčkou

Hlavní věcí v tomto receptu je nejjemnější omáčka, která se hodí téměř ke všem drůbežím a rybím pokrmům – masové kuličky, kotlety nebo filé, vařené v troubě nebo dušené.

8709_photo to text_750x500_kuřecí řízky se šťovíkovou omáčkou.jpg

Složení: mleté ​​kuřecí maso – 500 g, bílý chléb bez kůrky – 4 plátky, šťovík – 10 g, listy medvědího česneku – 10 g, petržel – 10 g, suché bílé víno – 150 ml, smetana – 150 ml, cibule – jedna velká cibule, vejce – 1 ks, rostlinný olej na smažení, mléko na namáčení chleba, sůl a pepř podle chuti.

Oloupejte a nakrájejte cibuli velmi jemně. Polovinu dejte stranou, druhou polovinu smažte na rostlinném oleji tři minuty, dokud nezměkne. Plátky chleba namočte do mléka, lehce vymačkejte.

Ve velké nádobě smícháme mleté ​​kuřecí maso, chléb namočený v mléce, osmaženou cibulku. Přidejte vejce, dochuťte solí a pepřem, důkladně promíchejte, dokud nebude hladká. Z mletého masa vytvořte karbanátky. Zahřejte 2 polévkové lžíce. lžíce rostlinného oleje, smažte kotlety na každé straně po dobu 3-4 minut, až do zlatohnědé. Poté snižte teplotu na minimum a přikryjte pokličkou. Vařte dalších 5 minut.

V hrnci na malém množství oleje orestujeme zbylou cibuli, zalijeme vínem a na středním plameni vaříme 3-4 minuty. Přidejte nakrájenou zeleninu, vařte další 3 minuty. Smetanu vlijeme do omáčky, za stálého míchání povaříme 5 minut. Mírně ochlaďte a poté omáčku nalijte do mixéru a vyšlehejte na hladké pyré, přidejte sůl a pepř. Podávejte s horkými masovými kuličkami.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: