Je možné jíst tykvová semínka?

Výživový poradce Gonchar: hlavní výhodou tykve je její nízký obsah kalorií. Tato zelenina, i když je všem známá, je na ruských stolech stále vzácným hostem. Je totiž méně častý než jeho příbuzní – cuketa a dýně. A ne každá hospodyňka má v hlavě recepty s jeho účastí. A marně – squash je velmi užitečný. Prozradíme vám, jakou mají hodnotu a co lze z tykve připravit.

Výhody squashe

Jak řekla nutriční terapeutka, nutriční specialistka, gastroenteroložka na SM-Clinic v Petrohradě, kandidátka lékařských věd Victoria Gonchar, hlavním trumfem této zeleniny je nízký obsah kalorií. Pouze 18 kcal na 100 g – to je o něco více než v okurkách.

Přitom se s tykvemi – v nich – dobře nají Spousta vlákniny zdravé pro střeva. Proto jsou nezbytné pro normální metabolismus a trávení. Tuto zeleninu se zvláště doporučuje přidávat do jídelníčku při zácpě.

Pořád ve squashi mnoho užitečných mikroelementů:

  • vitamíny skupiny B, stejně jako A, E a C;
  • hořčík, mangan, draslík, měď a fosfor;
  • lutein.

Lékař připomněl, že hořčík a vitamíny B jsou nezbytné pro boj proti stresu a mozkové funkce. Mangan napomáhá vstřebávání železa a draslík odvádí přebytečnou tekutinu z těla a snižuje krevní tlak.

Lutein je považován za silný antioxidant, který nejen zlepšuje složení krve a chrání cévy před cholesterolovými plaky, ale je také důležitý pro zrak. Je nutné chránit sítnici před ultrafialovými paprsky.

Jaký squash si vybrat

Specialista poznamenal, že je to lepší vyberte si mladou zeleninu, tedy velmi malý nebo střední squash. Snadněji se připravují a vitamínové složení takové plodiny je bohatší.

Squash má různé barvy: od bílo-zelené po oranžovo-hnědou – vše závisí na odrůdě. Můžete si vybrat kohokoli. Ale mimochodem, ty oranžové mají více luteinu.

Škodí squash

Pro squash neexistují téměř žádné kontraindikace. Ale pro některé lidi je lepší se na ně neopírat, konkrétně:

  • lidé s gastrointestinálními problémy;
  • hypotenzní lidé (lidé s chronicky nízkým krevním tlakem);

Co vařit z tykve

Gončar poznamenal, že je lepší nejíst tykev syrovou, na rozdíl od cukety nebo dýně. Měly by být vařené, dušené nebo pečené. Zde je několik jednoduchých receptů.

  • Se zakysanou smetanou. Nakrájené kousky tykve dusíme s nízkotučnou zakysanou smetanou až do vaření. Ideální přílohou k tomuto pokrmu je pohanka, rýže nebo bulgur.
  • K těstovinám. Je také možné připravit téměř italské těstoviny se squashem. Dýni s cibulí a česnekem je třeba trochu osmažit na malém množství olivového nebo rostlinného oleje a poté dusit dalších 15 minut s nakrájenými rajčaty a bylinkami. Vhodná je bazalka, oregano nebo rozmarýn.
  • Grilovaný. Pokud plátky tykve grilujete, mohou být skvělým doplňkem teplého salátu. Zelenina se hodí ke kuřecím játrům, hovězímu filé, rukole a cherry rajčatům.
  • Do omelety. Další jednoduchou možností je přidat squash jako náplň do omelety. Zasytí a nebude příliš kalorický. Toto jídlo lze jíst k snídani a večeři, říká Gonchar.
READ
Kdy hnojit remontantní maliny?

Proč je lepší jíst sezónní zeleninu

Již dříve Natalia Gridina, nutriční specialistka v online službě pro správu zdraví Budu, uvedla, že by se mělo upřednostňovat sezónní ovoce, zelenina a bobule. Tedy i na squash. Proto:

  • obsahují více vitamínů (čím déle je stejná zelenina skladována, tím méně vitamínů obsahuje);
  • sezónní dary přírody chutnají lépe;
  • tím, že dáváte přednost sezónní zelenině a ovoci, snáze si zpestříte jídelníček;
  • Je dobré z nich vyrobit polotovary;
  • výhodnější pro rodinný rozpočet.

Další podrobnosti o výhodách sezónní zeleniny a ovoce jsou uvedeny v tomto materiálu.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: