Je možné spát s otevřeným oknem?

5 důvodů, proč spát s otevřenými okny a kdy to nedělat

V létě je mnoho z nás zvyklých spát s otevřeným oknem. Nový výzkum ale ukazuje, proč je nejlepší mít okna na noc zavřená.

Vědci z Univerzita Johannese Gutenberga v německém Mainzu to zjistili Hluky v noci ovlivňují hladinu stresového hormonu, což může vést ke zvýšení cholesterolu a krevního tlaku.

Často jsme vystaveni okolnímu hluku, jako je projíždějící doprava, hlasitá hudba a křik. Pokud však náš mozek tyto podněty přes den blokuje, stáváme se k nim v noci náchylnější, i když se neprobudíme.

Vědci proto doporučují Ve městech a na hlučných místech mějte zavřená okna na noc.

Dříve ve studii zveřejněné v časopise Hluk a zdraví, ukázal souvislost mezi expozicí hluku z okolního prostředí a kardiovaskulárními chorobami.

Jedním z vysvětlení je, že naši předkové vnímali noční hluk jako možný zdroj nebezpečí. Tyto instinkty jsou stále zachovány a uvádějí naše tělo do stavu bojové připravenosti a útěku.

Výhody spaní s otevřeným oknem

Mezi odborníky nepanuje shoda v tom, co je lepší: spát s otevřenými nebo zavřenými okny.

Spaní s otevřenými okny má několik klíčových výhod, které mohou vést ke kvalitnímu nočnímu odpočinku.

spaní s otevřeným oknem (1).jpg

Zabraňuje hromadění oxidu uhličitého

Při zavřených dveřích a oknech a nedostatečném větrání se v místnosti může hromadit oxid uhličitý.

Vysoká hladina CO2 může být škodlivá pro vaše zdraví, zvláště pokud jej neustále vdechujete po celou noc. To může vést k příznakům jako např bolest hlavy, nevolnost a závratě. Navíc všechny následky pocítíte až ráno, když se probudíte.

Jedním z nejjednodušších způsobů, jak tomu zabránit, je jednoduše nechat okna otevřená.

Osvěžující chlad podporuje relaxaci

Někteří odborníci se domnívají, že chladné prostředí ložnice je klíčem k dobrému spánku.

Chladný, čerstvý vzduch vytváří pocit pohodlí, což nám usnadňuje usínání.

READ
Kolik kilowattů se vyrábí?

Pokud je venkovní vzduch chladnější než vzduch v místnosti v noci, mít otevřené okno je skvělý nápad pro dobrý spánek.

Bílý šum vám pomůže snáze usnout

spaní s otevřeným oknem (2).jpg

Zvuk cvrčků nebo jemné hučení deště venku vytváří skvělý zvuk na pozadí pro spánek.

Mnoha lidem pomáhá uklidňující šum přírody v pozadí snadněji usnout. Samozřejmě, ne každá oblast je v noci relativně klidná, ale na klidném předměstí nebo venkově vás zvuky přírody procházející otevřenými okny mohou rychle uspat.

Udržování nízké úrovně vlhkosti

Nikdo nechce spát ve vlhkém prostředí.

V ložnici s vysokou úrovní vlhkosti vzduchu může být dusno, což znepříjemňuje spánek.

Vlhkost se může hromadit v domácnosti při vaření a sprchování a bez dobrého větrání může být vlhkost uvnitř domu vyšší než venku. V tomto případě by bylo nejlepším řešením otevřít okno v noci.

Reguluje spánkové vzorce

spaní s otevřeným oknem (3).jpg

Spánek s otevřenými okny je dobrý způsob, jak obnovit svůj přirozený plán spánku.

Každý člověk má cirkadiánní rytmus – jakési vnitřní hodiny těla, které regulují období spánku a bdění během dne.

Cirkadiánní rytmus je velmi citlivý na světlo a tmu. Snaha bojovat s přirozeným rytmem spánku během dne a bdění v noci může vést ke zmatenosti, únavě a depresi.

Otevřeným oknem proniká světlo do místnosti za svítání, což vás povzbudí k probuzení. Tím, že se budete trénovat, abyste vstali z postele s ranním sluncem a šli spát v rozumnou hodinu, můžete své tělesné hodiny vrátit do původních kolejí.

Nevýhody spaní s otevřeným oknem

Spaní s otevřenými okny má mnoho výhod, ale v několika případech je nejlepší je nechat zavřená.

Máte silnou alergii na pyl

spaní s otevřeným oknem (4).jpg

Pokud máte silné sezónní alergie, možná nebudete chtít v noci otevírat okna.

Pyl se může snadno dostat do místnosti, a pokud jste na něj citliví, můžete se probudit s nepříjemným pocitem a podrážděním.

Pokud však nemůžete spát se zavřenými okny, zkuste použít speciální pylové filtry.

Znečištěná oblast

Pokud žijete v průmyslové oblasti, možná budete chtít nechat okna zavřená.

Dýchání silně znečištěného vzduchu může mít negativní dopad na vaše zdraví. V takovém případě zkuste v ložnici spustit čističku vzduchu, která vzduch pročistí. I když to nemusí úplně vyřešit problém, vzduch bude zdravější k dýchání.

READ
Jaké jsou výhody meruňkových jader?

Vlhké klima nebo chladné období

Pokud žijete v oblasti s vysokou vlhkostí, je nejlepší mít na noc zavřená okna a zapnout klimatizaci. V opačném případě můžete mít potíže se spánkem a probudit se zpocení.

Na druhou stranu, pokud je venku studená zima, může být v místnosti příliš chladno na spaní.

Hlasité zvuky

spaní s otevřeným oknem (5).jpg

Jedna věc je, když usínáte za městem za zvuku cvrčků.

Ale pokud žijete v hlučné části města, kde neustále slyšíte klaksony aut a hádající se sousedy, možná bude nejlepší vzdát se myšlenky nechat si v noci okna otevřená.

Pokud nemáte pádný důvod nechat okna zavřená (znečištění, alergie, hluk), budou pro vás otevřená okna pravděpodobně dobrá.

Nejen, že se vám bude lépe spát, ale čerstvý vzduch prospívá i vašemu zdraví. To platí zejména v případě, že máte doma špatné větrání.

Lidé, jak víte, se dělí na dva tábory: někteří si nedokážou představit život bez čistého vzduchu, zatímco jiní si nepamatují, ve kterém roce naposledy vytáhli z oken pěnovou gumu. A všechno by bylo fajn, ale musíme se nějak sžít pod jednou střechou. Váš manžel vás nabádá, abyste se „ztvrdli“ a vy se bojíte, že vaše dítě nastydne – kdo má pravdu? Zkusme se k situaci postavit objektivně.

Lidé, jak víte, se dělí na dva tábory: někteří si nedokážou představit život bez čistého vzduchu, zatímco jiní si nepamatují, ve kterém roce naposledy vytáhli z oken pěnovou gumu. A všechno by bylo fajn, ale musíme se nějak sžít pod jednou střechou. Váš manžel vás nabádá, abyste se „ztvrdli“ a vy se bojíte, že vaše dítě nastydne – kdo má pravdu? Zkusme se k situaci postavit objektivně.

„Zavřete, fouká. »

Těsnění má řadu výhod, které obecně nelze ignorovat:

  • Za prvé, samozřejmě ohřívač. Snižuje se riziko probuzení s rýmou, bolestmi v krku a horečkou. Víte, jaké jsou zimy v naší oblasti. Ale mohou existovat zranitelná místa obranyschopnosti vašeho těla – důsledek předchozích onemocnění, jako je sinusitida, zánět středního ucha nebo bronchitida.
  • Za druhé, je to jednoduchý a jasný způsob hospodářství – musíte platit i za topení a elektřinu, takže nemá smysl je nechat pracovat nadarmo.
  • A kromě toho s okny nějak zavřenými klidnější. Například z ulice nevycházejí žádné cizí zvuky, které by vás mohly rušit – hluk aut, křik, štěkot psů.
READ
Jak se starat o strom feijoa?

Jak vidíme, chování těch, kteří se snaží v noci pevně zavřít všechna okna, vypadá celkem logicky a přesvědčivě. Jak na to zareagují „ideologičtí oponenti“?

„Ať je horko nebo zima, pořád otevře okno. »

Lékaři, instruktoři, turisté, optimisté a sportovci odvážně brání své právo zhluboka dýchat. Dokazují, že:

  1. Otevřené okno vám nezaručí, že nastydnete. Čerstvý vzduch není vůbec „extrémní“, ale přirozené lidské stanoviště. A nachlazení je často důsledkem přehřátí, sedavého způsobu života, špatné výživy a nedostatku. normálního vzduchu.
  2. Při nedostatečném přísunu nového kyslíku je tělo nuceno dýchat toxické produkty vlastní životně důležité činnosti. Takzvaný aeroionové hladovění, a v důsledku toho – apatie, ospalost, bolest hlavy. Mimochodem, věděli jste, že nadbytek těžkých iontů může vést k impotenci?
  3. Vzhledem k tomu, že domácí spotřebiče a radiátory vysušují vzduch v místnosti, stává se příznivým prostředím pro infekční choroby. Když jeden z členů rodiny dostane záchvat kašle, začnou se v dusném vzduchu „vlnit“ všechny druhy bakterií nebo virů.

To samozřejmě není vše, ale pouze nejzřetelnější důvody, proč místnost větrat. Čerstvý vzduch je životně důležitý pro zdraví a normální činnost mozku!

Zajímavý fakt: Dospělý člověk se nadechne asi 22 000krát denně a plícemi projde až 15 kg vzduchu (11 tisíc litrů)! Intenzivní fyzická aktivita tento údaj zvyšuje. Jeho kvalita samozřejmě do značné míry závisí na nás.

Ale přesto…

Buďme upřímní: po přečtení tohoto článku pravděpodobně nebudete spěchat s otevřením všech oken v domě. Nicméně alespoň pár jednoduchých doporučení, koneckonců nebudou bolet.

  1. Ochranné schopnosti dětské tělo jsou do značné míry dány výchovou v nejranějších letech. Tento proces je navíc vzájemný – mladá maminka potřebuje nejen přestat své dítě přehnaně balit, ale také se otužovat a zvykat si na zdravější mikroklima. Hlavní věc je vyhnout se průvanu!
  2. Optimální pokojová teplota je cca. 20°C atvlhkost 50-70%. Sledování těchto ukazatelů je zvláště důležité v obdobích exacerbace epidemií.
  3. V chladném počasí není nutné okamžitě zavírat okno. Chcete-li začít, zkuste se zakrýt dobrou dekou, nosit teplé pyžamo, ponožky a čepici. (Další podrobnosti naleznete v článku „Spánek v zimní noci: Jak se udržet v teple ve studené ložnici?“)
  4. Nechoďte spát hned po sprše, zvláště s mokrými vlasy.
  5. Pokud si ještě netroufáte strávit celou noc s otevřeným oknem, začněte vyvětráním pokojů před spanímabyste se zbavili vydýchaného vzduchu a vpustili dovnitř část čerstvého vzduchu.
READ
Co všechno můžete pěstovat v zimní zahradě?

Malý trik: Aby se mírně pootevřené okno nezabouchlo, ale také nevyklopilo dokořán od poryvu větru z ulice, připevněte na něj zámek ze staré skládací postele (část, která reguluje výšku čela). To vám umožní upravit stupeň otevření podle vlastního vkusu.

Konec dobrovolného věznění?

Protože naši vzdálení předkové slezli ze stromů, přestěhovali se do bezpečné jeskyně, zatarasili východ kameny a zapálili oheň, museli snášet dusno v uzavřeném prostoru. Hladoví tygři vás a mě neohrožují v našich betonových „jeskyních“, ale otevření trhliny pro studený vzduch je stále trochu děsivé. Zvyk je velká síla.

Přejeme vám, abyste si osvojili pouze zdravé návyky udržovat dobré zdraví, navzdory všem překvapením, která nadcházející zima může přinést!

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: