Kdy byste neměli jíst salát?

Salát dodává našemu jídlu šmrnc. S radostí se používá do salátů a sendvičů a do vitamínových koktejlů.

Ale kromě estetického potěšení přináší našemu tělu nemalé výhody, neboť má mnoho prospěšných vlastností.

V našem článku vám podrobně povíme o prospěšných vlastnostech této rostliny, které se doporučuje jíst, a také varujeme před možným poškozením salátu pro lidské zdraví.

Výhody rostlin

Salát je léčivá rostlina. Je bohatý na vitamíny, minerály a aminokyseliny. Pravidelná konzumace zlepšuje imunitu, zlepšuje činnost trávicích orgánů, posiluje nervový systém a pomáhá v boji proti nespavosti.

Při velké fyzické námaze podporuje rychlejší regeneraci organismu. Při boji s nadváhou musí být hlávkový salát zařazen do jídelníčku, protože zlepšuje metabolismus lipidů a tuků a podporuje hubnutí.

Zveme vás ke sledování videa o prospěšných vlastnostech hlávkového salátu:

Minerály a aminokyseliny

Salát je bohatý na mikro- a makroprvky nezbytné pro normální fungování těla. Takže na 100 gramů hlávkového salátu je:

  • makroživiny: Ca – 36 mg; Mg – 13 mg; Na – 28 mg; K -194 mg; F – 29 mg;
  • stopové prvky: Fe -0,9 mg; Zn – 0,2 mg; Cu – 30 ug; Mn – 0,25 mg; Se -0,6 ug.

Salát obsahuje více než dvacet aminokyselin nezbytných pro člověka k produkci bílkovin a enzymů; udržení stabilního psychického stavu. Aminokyseliny zlepšují kvalitu spánku a sexuální aktivity, podporují hojení ran a obnovu svalů a zkrášlují vlasy a pokožku.

Salát obsahuje aminokyseliny BCAA – komplex tří esenciálních aminokyselin leucinu (0,079 g), isoleucinu (0,084 g) a valinu (0,070 g), které si naše tělo nevyrábí a lze je získat pouze z potravy.

Touto rostlinou člověk přijímá glycin (0 g), methionin (056 g) a arginin (0,015 g), ze kterých si tělo vyrábí keratin. Tato látka zvyšuje vytrvalost člověka a rychleji obnovuje svaly po fyzické aktivitě, což je důležité zejména pro sportovce.

READ
Které lesní plody jsou nejzdravější?

Také 100 g salátu obsahuje také tyto aminokyseliny:

  • Tryptofan – 0,01 g (1,1 % jako procento z denní dávky).
  • Threonin – 0,06 g (2,5 %).
  • Lysin – 0,084 g (2,0 %).
  • Cystin – 0,0159 g (0,9 %).
  • Fenylalanin – 0,055 g (1,3 %).
  • Tyrosin – 0,032 g (0,7 %).
  • Histidin 0,022 g (1,0 %).
  • Alanin – 0,055 g (0,8 %).
  • Asparagin – 0,142 g (1,2 %).
  • Glutamin – 0,182 g (1,3 %).
  • Prolin – 0,048 g (1,1 %).
  • Serin – 0,04 g (0,5 %).

Vitamíny

Kromě minerálů a aminokyselin Salát obsahuje téměř všechny vitamíny potřebné pro tělo. Na 100 g hlávkového salátu:

  • Vitamin A (retinol) – 370 mcg. Posiluje růst a rozvoj. Je silným antioxidantem.
  • Vitamin B1 (thiamin) – 0,07 mg. Nepostradatelné pro plný vývoj, pro zajištění normální funkce kardiovaskulárního, trávicího a nervového systému.
  • Vitamin B2 (riboflavin) – 0,08 mg. Jeho nadbytek v těle zajišťuje zdravé vlasy, kůži a nehty a normální činnost štítné žlázy.
  • Vitamín B3 (niacin) – 0,135 mg. Tento vitamín se podílí na tvorbě enzymů a metabolismu lipidů.
  • Vitamin V4 (cholin) – 13,5 mg. Pomáhá zlepšovat paměť a posilovat nervový systém.
  • Vitamin B6 (pyridoxin) – 0,1 mg. Nezbytný pro stavbu hemoglobinu, syntézu adrenalinu, serotoninu, dopaminu, histaminu. To znamená, že udržuje hormonální rovnováhu.
  • Vitamín B9 (folát) – 38 mcg. Podílí se na stavbě a fungování nových buněk.
  • Vitamín E (tokoferoly) – 0,25 mg. Zpomaluje stárnutí organismu. Lidé mu říkají vitamín krásy a mládí. Zvyšuje tonus a elasticitu svalové tkáně, podporuje regeneraci pokožky.
  • Vitamín C (kyselina askorbová) – 10-18 mg. Posiluje imunitní systém, je nezbytný pro kostní tkáň a vstřebávání železa.
  • Vitamin K (phylloquinone) – 125-170 mcg. Nezbytný pro metabolické procesy v kostech a pojivových tkáních, pro normální funkci ledvin. Zajišťuje vstřebávání vápníku a vitamínu D.

Kalorická hodnota

Výživová hodnota 100 g hlávkového salátu je:

  • obsah kalorií – 15 kcal;
  • bílkoviny – 1,36 g (2 % denní dávky);
  • tuky: 0,15 g;
  • sacharidy – 1,49 g (1 % denní dávky).

Salát obsahuje 95 % vody a je bohatý na vlákninu. Neobsahuje cholesterol, trans-tuky ani škrob.

Komu se doporučuje jíst?

  1. Salátový salát je užitečný pro dospělé i děti. Jeho konzumací si doplníte zásoby vitamínů, minerálů a aminokyselin nezbytných pro zdraví. Pro lidi, kteří se starají o své zdraví, je bezpodmínečně nutné zařadit tuto rostlinu do jídelníčku: je nízkokalorická, zlepšuje střevní motilitu, nahrazuje umělé potravinářské přísady a vitamíny a pomáhá udržovat normální váhu.
  2. Pro maminky očekávající narození miminka je hlávkový salát bohatý na kyselinu listovou a jód potřebný pro normální vývoj dítěte. Konzumace hlávkového salátu obnovuje imunitu a urychluje zotavení z tuberkulózy a infekčních onemocnění a zkracuje dobu rehabilitace.
  3. Šťáva z rostliny pomáhá při poruchách trávicího systému, při onemocněních jako je ateroskleróza, hypertenze a působí močopudně.
  4. Nálev z drcených listů salátu se používá k léčbě kurdějí, chronické gastritidy a jater. Vysoké hladiny mikro- a makroprvků snižují hladinu cukru v krvi.
  5. Ze semen hlávkového salátu se lisováním za studena připravuje olej, který má léčivé vlastnosti. Olej se používá jako sedativum proti depresi, nespavosti a zánětům nervů; pro obnovu jater, léčbu žaludku. Konzumace oleje dodává pleti tón, zlepšuje její stav, urychluje růst vlasů a posiluje jejich kořínky. Jako zevní prostředek se olej používá k masážím a také k výživě pokožky.
READ
Jaké je nejlepší místo pro výsadbu microgreens?

Možná ohrožení zdraví

Navzdory nepochybným přínosům salátu pro člověka může být v některých případech jeho použití zdraví škodlivé. Přítomnost kyseliny šťavelové v salátu může vyvolat exacerbaci chronických onemocnění.

Kontraindikace

Kontraindikacemi pro konzumaci salátu jsou střevní nevolnost, kolitida a enterkolitida, dna a urolitiáza. Při bronchiálním astmatu se použití oleje nedoporučuje.

Kdy je to nežádoucí?

Malá množství by měla být používána s opatrností v případě vysoké kyselosti, žaludečních a dvanáctníkových vředů a cholelitiázy.

V jakých případech je to přísně zakázáno?

Přísně se nedoporučuje jíst salát, pokud:

  • dna;
  • enterokolitida;
  • akutní kolitida,
  • urolitiáza v akutním stadiu.

Nežádoucí účinky

Vedlejší účinek je možný pouze při konzumaci hlávkového salátu, pokud existují kontraindikace, a také při konzumaci v nadměrném množství. Koneckonců, někteří lidé, kteří se dozvěděli o výhodách konkrétního produktu, spěchají do extrémů a začnou jej používat bez opatření. Buďte chytří při plánování jídelníčku a výběru potravin.

Jak a v jakém množství ho mám používat?

Po pochopení zdravotních výhod a škod hlávkového salátu můžete přejít k doporučením pro konzumaci této rostliny. Pro přípravu salátů je lepší nakrájet listy ručně, vyhnout se interakci s kovem.

Je lepší používat skleněné nebo keramické nádobí. Hlávkový salát se nedoporučuje dlouhodobě skladovat, ale uvařené pokrmy ihned konzumujte. Vysoký obsah vody v listech vede k rychlé ztrátě vzhledu produktu.

pro děti

Salát lze zařadit do dětských jídelníčků již od jednoho a půl roku. Vzhledem k uklidňujícímu účinku hlávkového salátu, který podporuje dobrý spánek, ho mohou aktivní děti podávat k večeři. Do dvanácti let je denní příjem salátu pro děti 50 gramů.

Dospělí

Pro dospělé je doporučená denní dávka 100 gramů. Jak určit množství, když není možné salát vážit? To lze provést pomocí sklenice. Normou pro dospělé jsou dvě sklenice, pro děti jedna.

Рецепты

Kašel

  1. K přípravě produktu budete potřebovat 20 gramů hlávkového salátu (1/2 šálku).
  2. Listy je nutné rozdrtit ručně.
  3. Nalijte do jedné sklenice vroucí vody.
  4. Nechte dvě hodiny.
  5. Poté infuzi sceďte.

Musíte vypít 50 ml výsledné tekutiny třikrát až čtyřikrát denně.

face Mask

Hlávkové pleťové masky dodávají pleti matný tón, pomáhají bojovat proti mastnotě a zánětům.

  • K přípravě masky budete potřebovat 2 polévkové lžíce salátu.
  • 2 polévkové lžíce zakysané smetany.
  • 1/2 lžičky olivového oleje.
READ
Jaký druh jahod je Elsanta?

Příprava:

  1. Listy salátu rozemlejte v hmoždíři, abyste získali homogenní hmotu;
  2. přidejte zakysanou smetanu a máslo;
  3. vše důkladně promíchejte;
  4. aplikujte na vyčištěnou pokožku obličeje po dobu 20 minut;
  5. poté opláchněte teplou vodou.

Složení tonika

Tradiční léčitelé doporučují infuzi hlávkového salátu při vysoké psychické zátěži, stres, deprese a poruchy spánku. Infuze pomáhá obnovit nervový systém.

K přípravě nálevu budete potřebovat 20 gramů listů a 200 gramů vody.

  1. Listy rozdrťte v hmoždíři.
  2. Nalijte vroucí vodu.
  3. Trvejte půl hodiny.
  4. Poté sceďte.

Vypijte 100 ml hodinu před spaním. Pro zklidnění nervového systému můžete hlávkový olej užívat vnitřně: vypijte 2 polévkové lžíce hodinu před spaním a jednu polévkovou lžíci před spaním.

Pro zlepšení laktace

Pro zlepšení laktace můžete připravit následující infuzi: zalijte 20 gramů semen hlávkového salátu dvěma sklenicemi vroucí vody, nechte dvě hodiny, sceďte. Pijte 30 ml dvakrát denně.

Informace o různých odrůdách hlávkového salátu, pravidlech pro jeho pěstování a také o vlastnostech divokého salátu naleznete na našich stránkách.

Hlávkový salát je bezpochyby velmi zdravý produkt. Jíst tuto rostlinu doplňuje naše tělo užitečnými látkami a zlepšuje zdraví. Musíte to však udělat s ohledem na vlastnosti vašeho těla a dodržení opatření.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: