Kolik feijoa byste měli sníst denně?

Fotografie: Shutterstock

Jaké jsou užitečné a škodlivé feijoa, jak si je vybrat a kolik můžete jíst.

Materiál komentovala Alexandra Razarenova, dietoložka, výživová poradkyně, terapeutka, členka Ruské unie odborníků na výživu, výživu a specialisty potravinářského průmyslu

Co potřebujete vědět o feijoa

Feijoa – plod stálezeleného tropického stromu z čeledi myrtovitých objevil v roce 1815 v Brazílii německý botanik Friedrich Celle a o 75 let později byly plody dodány do Evropy. Počínaje rokem 1914 se první plantáže objevily v Gruzii a Ázerbájdžánu.

Dužnina ovoce je sladkokyselá, s příjemnou jahodovo-ananasovou příchutí. Feijoa roste na keřích [1]. Mimochodem, okvětní lístky rostliny lze také jíst – přidávají se do pokrmů a nápojů pro chuť a vůni. Tmavě zelené bobule váží 30–120 g.

Chuť slupky ovoce je mnohem kyselejší než dužina, takže se někdy zahazuje. Je však jedlé a zdravé, často se používá v některých receptech, jako jsou různé druhy chutney. Slupka doplní pokrmy originální květinovou vůní. Rozpoznatelný zápach feijoa pochází z těkavých esterů methylbenzoátu, ethylbenzoátu a ethylbutanoátu. Přestože byly tyto komplexní sloučeniny nalezeny v jiných ovocích, feijoa má vysoké procento methylbenzoátu, což je jedinečná vlastnost ovoce [2].

Nutriční hodnota feijoa na 100 g [3]:

  • kalorie – 183;
  • proteiny – 0,6 g;
  • tuky – 0,4 g;
  • sacharidy – 8 g.

Výhody Feijoa

Kromě příjemné chuti a vůně je feijoa pro tělo velmi užitečná. Plody mají antioxidační, protizánětlivé, protiplísňové a antimikrobiální vlastnosti, obsahují mnoho vitamínů a jsou vhodné pro ty, kteří chtějí normalizovat váhu. Vědci prokázali, že je lze použít k prevenci rakoviny a posílení kostí. Pamatujte, že jako každé exotické ovoce mohou tyto bobule způsobit alergie. Proto je lepší je vyzkoušet poprvé v malých porcích.

Foto: Pexels

Antioxidační vlastnosti

Díky vysokému obsahu vitamínů C, B, P a E lze feijoa z hlediska antioxidační aktivity přirovnat k většině bobulovin. Ovoce obsahuje mnoho užitečných flavonoidů – látek, které při požití aktivují práci enzymů. V roce 2019 byla provedena studie, která potvrdila vysokou antioxidační aktivitu feijoa [4].

READ
Co lze vyrobit z dužiny šťávy?

vitamin bomba

Feijoa je cenným zdrojem vitaminu C (63 mg/100 g TH) a kyseliny pantotenové (0,2 mg/100 g TH) [5]. Ve vědeckém článku ruských vědců o studiu feijoa je kromě celulózy a pektinových látek (40%) uveden vysoký obsah mnoha prvků užitečných pro tělo [6]:

  • jód – 10-40 mcg / 100 g (asi 18% denní potřeby);
  • draslík – 6,9 %;
  • křemík – 56,7 %;
  • bór – 47 %;
  • chrom – 14 %;
  • vitamín C – 40 mg / 100 g.

Obsah živin závisí na zralosti plodu a místě jeho růstu. Feijoa je tedy bohatá na jód, pokud byl keř ve vhodných oblastech, kde je vzduch nasycený tímto mikroelementem.

Antimikrobiální aktivita

Vědci testovali aktivitu extraktů z různých částí feijoa (stonky, listy a plody) proti osmi bakteriálním kmenům [7]. Lékaři dospěli k závěru, že většina antimikrobiálního účinku pochází ze semen. Další studie potvrdila, že kůra feijoa je také výborným přírodním antibiotikem [8].

Protizánětlivé vlastnosti

Vědci z University of Auckland studovali vlastnosti 12 druhů ovoce a bobulí. Zjistili, že nejsilnější protizánětlivé účinky má feijoa a ostružina [9]. Studie identifikovala ovocné sloučeniny, které lze použít jako léčivé složky pro léčbu zánětlivých onemocnění střev a dalších orgánů.

Antifungální činidlo

Studie potvrzují, že extrakty z plodů feijoa jsou účinné proti několika druhům hub [10]. Mezi testovanými vzorky byla nejcitlivější na působení flavonu Rhizoctonia solani, patogenní houba rozšířená po celém světě.

Vhodné pro správnou výživu

Feijoa je dobrá na trávení a má mírně projímavé účinky. Vzhledem k nízkému obsahu kalorií v ovoci je vhodné pro ty, kteří se snaží normalizovat váhu [11].

Posílení kostí

Vědci prokázali, že glykosid jedné z kyselin obsažených v listech Acca sellowiana zvyšuje mineralizaci kostí. Experimenty byly prováděny za účelem zjištění možností prevence osteoporózy. V důsledku toho lékaři potvrdili, že extrakt z feijoa zvyšuje mineralizaci kultivovaných lidských kostních buněk [12].

Fotografie: Shutterstock

Prevence rakoviny

Přírodní flavon (látka – předchůdce flavonoidů), získaný z feijoa, má protirakovinný účinek, vykazuje inhibiční aktivitu HDAC [13]. Vědci tvrdí, že flavon působí selektivně proti nádorovým buňkám a neovlivňuje ostatní.

Harm feijoa

“U lidí s nadváhou by měla být konzumace ovoce omezena a feijoa není výjimkou,” komentuje dietoložka Alexandra Razarenova. Nadváha je často spojena s poruchami metabolismu sacharidů. A to znamená, že nadbytek cukrů, zejména fruktózy, může nepříznivě ovlivnit komorbidity. Fruktóza je citlivá na leptinové receptory, což otupuje pocit plnosti, vede ke zvýšené chuti k jídlu a přejídání. Proto byste se neměli nechat unést feijoou ve velkém množství, pár bobulí bude stačit jako dezert jednou ráno.

READ
Jak je anýz dobrý na žaludek?

Feijoa by měla být vyloučena ze stravy, pokud existuje sklon k alergickým reakcím, peptický vřed a překyselení, tyreotoxikóza, obezita, diabetes. Určitě tento problém proberte se svým lékařem.

Jak si vybrat feijoa

Pro přepravu se plody sklízejí nezralé. Jinak se při přepravě snadno poškodí. Předpokládá se, že feijoa bude včas na cestě, ale není tomu tak vždy. V chutném zralém ovoci se slupka, ač silná, při stlačení prsty rozdrtí. Nezralá bobule má nazelenalou dužninu, zatímco zralá má dužninu průsvitnou, rosolovitou, pevnější pod slupkou a jemnou blíže ke středu plodu. Zralé ovoce se zkazí za 2-5 dní, takže feijoa by se neměla kupovat s marží. Pokud jste si vzali hodně a nemáte čas jíst, můžete z bobulí udělat džem nebo je dát do mrazáku – takto se plody skladují asi rok.

Jak jíst feijoa

Feijoa se dá jíst celá, nakrájená nebo nastrouhaná. Vyrábí se z něj džem, ovoce se přidává do dezertů, jako jsou muffiny a zmrzliny. Feijoa se nemusí loupat, stačí slupku dobře omýt – je také jedlá. Někomu nevyhovuje jeho specifická nakyslá chuť – v tomto případě můžete zkusit kůži osušit a přidat do čaje, dodá nápoji originální chuť a nebude hořký. Výhody feijoa jsou zachovány při tepelné úpravě, takže plody lze použít k výrobě omáček, kompotů a dokonce i likérů, aniž by ztratily nutriční hodnotu.

Komentář odborníka

Výhody a poškození feijoa: 8 vědeckých faktů

Alexandra Razarenova, dietoložka, výživová poradkyně, terapeutka, členka Ruské unie odborníků na výživu, výživu a specialisty potravinářského průmyslu

Feijoa obsahuje spoustu vitamínů a mikroelementů, tento přípravek obsahuje velké množství vitamínu C (spolu s PP, který výrazně zvyšuje jeho stravitelnost), železa a jódu. Tyto látky jsou v těhotenství nezbytné. Proto bude použití feijoa zvláště užitečné od druhého trimestru, kdy se aktivně rozvíjí endokrinní systém plodu, zejména štítná žláza. Během prvního trimestru neexistují žádné přímé kontraindikace pro použití feijoa. Je však lepší upřednostňovat sezónní bobule a ovoce, které rostou ve vaší rodné oblasti. Užívání nových přípravků během těhotenství je třeba dohodnout se svým lékařem, pokud jste je dříve nezkoušela.

READ
Jak krmit třešně po přesazení?

Feijoa může být také zařazena do stravy starších lidí, ale pouze v případě, že neexistují žádné kontraindikace. Bude užitečné jak pro imunitní, tak pro kardiovaskulární systém. Kromě uvedených kontraindikací by feijoa neměla být léčena pro děti do jednoho roku – kvůli vysokému obsahu pektinu a vlákniny. Trávicí systém v tomto věku ještě není připraven na takto hrubá vlákna, která mohou u dítěte způsobit nepohodlí.

Ovoce je nejužitečnější, pokud se konzumuje v období zrání. Čím déle bude bobule skladováno, tím méně užitečných prvků bude mít, protože světlo, kyslík a teplota škodí vitaminu C a jódu, které jsou v něm bohaté. Nastrouhaná a ještě navíc tepelně upravená feijoa z kategorie zdravých produktů se stává jednoduše lahodnou. Bobule se doporučuje uchovávat v chladničce ne déle než týden, vyhýbat se přímému světlu. Denní norma pro dospělého je 2-3 kusy velkého ovoce denně, pro děti – ne více než 1-2 kusy, v závislosti na věku.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: