Která zelenina snižuje cholesterol?

Co jíst pro snížení cholesterolu? Snížení cholesterolu bez léků

Dnes o tom jen slyšíte nebezpečí vysokého cholesterolu, ale ne každý ví, co lze udělat, aby se jeho hladina nezvyšovala nebo aby se snížila bez léků. Cholesterol je jedním z hlavních tuků, který je pro naše tělo životně důležitý. Má ho každý člověk, je součástí buněčných membrán a tvoří asi 10 % hutné hmoty našeho mozku. Mnoho hormonů je z něj „postaveno“, včetně pohlavních hormonů.

Cholesterol je prekurzor žlučových kyselin a vitamíny skupiny D, podílí se na výrobě energie. Naše tělo zkrátka nemůže existovat bez cholesterolu. Cholesterol však zůstává „užitečný“ pouze tak dlouho, dokud jeho hladina v krvi nepřesáhne 5,1 mmol/litr. Jakmile cholesterol překročí tuto hranici, promění se z dobrého pomocníka ve skutečného škůdce. Jeho přebytek se začne hromadit na buněčných membránách a stěnách cév, brání buněčnému metabolismu a tvoří cholesterolové plaky, které zužují průsvit cév, zhoršují krevní oběh a mohou vést k infarktu a mrtvici.

Zvýšený cholesterol v krvi nevykazuje žádné příznaky, takže mnoho lidí ani netuší, že jejich cholesterol je vyšší než normální. Hladinu cholesterolu lze diagnostikovat pouze pomocí krevního testu. Tento rozbor by si měl čas od času udělat každý, zvláště ten, kdo má hypertenzi, křečové žíly, únavu, špatné trávení, otoky a necitlivost končetin. Všechny tyto příznaky naznačují přítomnost problémů s krevním oběhem.

cholesterol nachází se v mase, másle, zakysané smetaně, vejcích, sádle a smetaně. Chcete-li snížit hladinu cholesterolu v krvi, musíte omezit konzumaci těchto potravin, ale ne je úplně odstranit ze svého jídelníčku. Faktem je, že 80 % cholesterolu se vyrábí v našem těle a pouze 20 % přijímáme z potravy. Čím méně cholesterolu vstoupíme do našeho těla s jídlem, tím aktivněji ho naše játra syntetizují. Úplné upuštění od konzumace masa, másla, vajec, zakysané smetany, tvarohu a smetany je proto zbytečné, dokonce i zdraví škodlivé.

READ
Jaké geotextilie jsou vhodné na cesty?

Určitě s vysokou hladinou cholesterolu v krvi V první řadě musíte omezit spotřebu masa, vnitřností, uzenin, uzenin, másla, margarínu, zmrzliny a pečiva. V jídelníčku se musíte zaměřit na zeleninu, ovoce a celozrnné výrobky. Obsahují vlákninu, která odstraňuje přebytečný cholesterol z těla. Je také užitečné jíst ryby a potraviny obsahující rostlinné tuky – slunečnicový, olivový a kukuřičný olej, ořechy.

Normální hladina cholesterolu v krvi

Specialisté Evropská kardiologická společnost ke snížení hladiny cholesterolu Během života se doporučuje dodržovat následující doporučení:

1. Každý den snězte alespoň 400 gramů zeleniny a ovoce. Je důležité vědět, že brambory a další kořenová zelenina bohatá na škrob není ani zelenina, ani ovoce.

2. Nezapomeňte do svého jídelníčku zařadit potraviny obsahující pektin, druh vlákniny. Zlepšují odstraňování přebytečného cholesterolu z těla. Hodně pektinu je v luštěninách, celozrnných výrobcích, grapefruitech, jablkách, rajčatech, jahodách a špenátu. Užitečné jsou i otruby. Systematická konzumace česneku, zázvoru a kurkumy je dobrá na snižování cholesterolu. Přidávejte je do pokrmů častěji!

3. Jezte 2-3x týdně tučné ryby (losos, sleď, makrela), které obsahují nenasycené mastné kyseliny. Denně konzumujte 20-30 gramů nerafinovaného rostlinného oleje, nejlépe olivového.

4. Nepřejídat se, nedělat nadváhu. Pokud máte nadváhu, dodržujte dietu a cvičte, abyste dosáhli postupného hubnutí.

5. Omezte spotřebu cukru na 50 gramů denně, soli na 5 gramů denně. Jezte 5x denně každé 3-4 hodiny, abyste zajistili drenáž žlučníku. Žluč rozpouští cholesterol a podporuje jeho odstranění z těla.

6. Nejezte smažená jídla, dávejte přednost vařeným, pečeným a dušeným jídlům.

7. Dělejte gymnastiku každý den 5-10 minut, jděte alespoň 3-5 km. Nedávno vědci doporučovali nesnižovat problém usazování cholesterolových plaků na stěnách cév pouze na výživu. Faktem je, že rychlost a kvalita krevního oběhu cévami přímo závisí na kvalitě svalů. Pokud jsou slabé a nepružné, rychlost průtoku krve ve svalech se snižuje a na stěnách cév se ukládají pláty. Abyste tomu zabránili, musíte se více hýbat a sportovat.

8. Pokud máte vysoký cholesterol, je užitečné pít zelený čaj a březovou mízu.

9. Pokud kouříte nebo pravidelně pijete alkohol, je nemožné snížit hladinu cholesterolu bez léků. Vzdát se špatných návyků a okamžitě si všimnout, že se vám snížila hladina cholesterolu.

READ
Jak dlouho žije veverka degu?

Sestavili jsme týdenní jídelníček pro ty, kteří trpí vysokým cholesterolem. S praktickou lékařkou, výživovou poradkyní Naděždou Ivanovou, jsme diskutovali o tom, co můžete a nemůžete jíst při vysokém cholesterolu, jakých výsledků lze během diety dosáhnout a pro koho je vhodná

Dieta s vysokým obsahem cholesterolu

Cholesterol je organická látka, kterou naše tělo produkuje nezávisle a přichází s jídlem. Cholesterol se podílí na tvorbě enzymů a hormonů. Jeho zvýšená hladina v krvi však může způsobit vážné poškození zdraví.

Ateroskleróza a její možné následky v podobě srdečního infarktu, mozkové mrtvice jsou důsledkem nerovnováhy lipoproteinů s vysokou hustotou (HDL) a lipoproteinů s nízkou hustotou (LDL).

HDL je běžně označován jako „dobrý“ cholesterol. Produkuje si ho naše tělo při mírné fyzické námaze a pomáhá snižovat hromadění „špatného“ cholesterolu (LDL), který se do těla dostává výhradně s potravou.

Aby se hladina cholesterolu vrátila do normálu, byla vyvinuta speciální terapeutická dieta. Výhodou je, že jej lze použít nejen jako nástroj pro léčbu již existujícího problému, ale také pro preventivní účely. Zároveň získáte plnohodnotnou každodenní pestrou stravu 1 .

Pro léčebné účely může dietu na vysoký cholesterol předepsat pouze gastroenterolog nebo odborník na výživu. Produkty jsou také individuálně zpracovány, které by měly být vyloučeny, s ohledem na vlastnosti zdraví každé jednotlivé osoby.

Co může být na dietě s vysokým cholesterolem

Vzhledem k tomu, že hlavním cílem diety je normalizace metabolismu lipidů a redukce hmotnosti, hlavním principem výživy je omezit ve stravě potraviny obsahující živočišné tuky a jednoduché sacharidy 2.

Přednost by měla mít polynenasycené tuky, vláknina, bílkoviny a komplexní sacharidy.

To vše lze získat z velkého seznamu povolených produktů:

  • maso (telecí, kuřecí, krůtí, králičí);
  • ryby a vejce;
  • zelenina (lilek, cuketa, všechny druhy zelí, řepa, dýně, celer, tykev, okurky, rajčata, mrkev, cibule, listová zelenina);
  • luštěniny všeho druhu, včetně sójových bobů;
  • ovoce, bobule (avokádo, granátové jablko, citrusové plody, hrušky, jablka);
  • obiloviny (pohanka, proso, quinoa);
  • fermentované mléčné výrobky (tvrdé sýry ne více než 30 gramů, nízkotučný tvaroh, tofu);
  • ořechy a semena (lněná semínka, pískavice řecké seno, slunečnicová semínka, mandle);
  • rostlinné oleje.
READ
Jak se leknín šíří?

Co nedělat při dietě s vysokým obsahem cholesterolu

V moderní lékařské praxi je stále více možné setkat se s odborníky, kteří mají negativní postoj k přísným zákazům potravin. Mnozí se snaží o vytvoření individuální, kompletní a pestré stravy.

Existuje však seznam zakázaných potravin a zahrnuje:

  • maso (vepřové, husí, kachní, droby);
  • tučné ryby, rybí konzervy;
  • obiloviny a těstoviny (krupice, bílá rýže);
  • koncentrované masové bujóny;
  • pečení bohaté, nafouknuté;
  • cukrovinky (průmyslové dorty, sladkosti, džemy);
  • fermentované mléčné výrobky (mastné odrůdy sýra a tvarohu, smetana, zakysaná smetana a tučná zmrzlina, máslo);
  • rafinované rostlinné oleje a margarín;
  • ovoce a sušené ovoce (banány, rozinky);
  • med;
  • sladké sycené nápoje, limonády;
  • průmyslové majonézy, kečupy a výrobky z palmového oleje.

Hovězí maso, červené ryby, brambory, ořechy a vaječné žloutky jsou povoleny, ale v omezeném množství 3 .

Den ¹1

Snídaně: proteinová omeleta, salát z čerstvé zeleniny, zelený čaj s citronem;
oběd: čočková krémová polévka s dýní, pohankový chléb s tvarohem, bylinkami a čerstvou okurkou;
večeře: dušené rybí koláčky, pečená směs zeleniny s olivovým olejem.

Recept na čočkovou dýňovou polévku:

  • Čočka – 300 gr.;
  • Dýně – 200 gr.;
  • Mrkev – 2 ks .;
  • Cibule – 1 ks .;
  • Česnek – 2 stroužky;
  • Sůl, koření – podle chuti;
  • Nakrájená zelenina – pro podávání;
  • Citron – k podávání;
  • Olivový olej k podávání.

Vaření:

  1. Zeleninu očistíme, nakrájíme a připravíme vývar.
  2. Do zeleninového vývaru přidejte propláchnutou čočku a přiveďte k varu.
  3. Přidejte sůl a koření podle libosti.
  4. Když je čočka a zelenina uvařená, stáhněte hrnec z plotny a polévku rozmixujte na pyré ponorným mixérem.
  5. Polévku podávejte s plátkem citronu a pár kapkami olivového oleje.

Den ¹2

Strava. Foto: Pixabay

Snídaně: ovesné vločky na vodě s ovocem, toasty s avokádem a sýrem;
oběd: kuřecí vývar, vařená kuřecí prsa, kysané zelí s lněným olejem a bylinkami;
večeře: filet z candáta pečený v alobalu, salát s brokolicí, zelenými fazolkami a čerstvou okurkou se zálivkou ze sezamového oleje.

Den ¹3

Strava. Foto: Pixabay

Snídaně: cizrnová omeleta s houbami a čerstvými rajčaty, čekanka s rostlinným mlékem;
oběd: pečené krůtí řízky, zeleninový guláš, chléb;
večeře: cuketové vafle se sezamovou pastou a semínky granátového jablka, salát s listovou zeleninou, fazolemi a sladkou paprikou přelité olivovým olejem.

READ
Proč pstruhová hruška?

Recept na cizrnovou omeletu:

  • Cizrnová mouka – 100 g;
  • Voda nebo rostlinné mléko – 150 ml;
  • Cibule – polovina;
  • Čerstvá rajčata – 1 ks;
  • Čerstvé houby – 100 g;
  • Sůl, koření dle chuti.

Vaření:

  1. Cibuli zlehka orestujeme dozlatova.
  2. Smíchejte nakrájená rajčata a houby s cibulí a vařte je 5-7 minut na středním plameni.
  3. Smícháme cizrnovou mouku, vodu a koření. Šlehejte metličkou do hladka.
  4. Cizrnovou směs zalijeme zeleninou a dusíme pod pokličkou asi 10 minut. Lze péct v předehřáté troubě.

Den 4

Strava. Foto: Pixabay

Snídaně: domácí granola s nízkotučným přírodním jogurtem, sýrový toast, zelený čaj;
oběd: boršč s lehkým masovým vývarem, čerstvým zelím a mrkvovým salátem;
večeře: dušené kuřecí řízky s pečenými sladkými bramborami, mrkví a zelenými fazolkami.

Den ¹5

Strava. Foto: Pixabay

Snídaně: mrkvovo-jablečné palačinky, mandlový jogurt, bylinkový čaj;
oběd: treska dušená se zeleninou a rajčatovou šťávou, čerstvé bylinky, chléb;
večeře: salát s mořskými plody a čerstvou zeleninou, sklenice zeleninové šťávy.

Recept na mrkvové a jablečné lívanečky:

  • Mrkev – 2 ks .;
  • jablko – 1 ks;
  • Vejce – 1 ks .;
  • Špaldová mouka – 2 polévkové lžíce;
  • Vanilka, skořice – podle chuti.

Vaření:

  1. Mrkev oloupeme a nastrouháme na jemném struhadle, jablko také nastrouháme na jemném struhadle.
  2. Přidejte vejce.
  3. Přidejte mouku a koření podle potřeby. Uhněteme těsto.
  4. Palačinky pečte bez oleje na středním plameni pod pokličkou z obou stran.

Den ¹6

Strava. Foto: Pixabay

Snídaně: lněná kaše s bobulemi, káva s mlékem, vařené vejce;
oběd: zeleninová polévka s fazolemi, pečené řízky ze štiky, čerstvá okurka;
večeře: dietní krůtí párky, vařená růžičková kapusta, čerstvá rajčata.

Den ¹7

Strava. Foto: Pixabay

Snídaně: pečená jablka s tofu, kakaem a rostlinným mlékem; oběd: rybí polévka, salát s ředkvičkou, čerstvým zelím a okurkou; večeře: kuřecí prsa zapečená s květákem, mrkví a brokolicí, mražený bobulový čaj s mátou.

Recept na pečená jablka s tofu:

  • jablko – 5 kusů;
  • tofu – 100 g;
  • Sušené meruňky – 4/5 ks;
  • Citronová šťáva – 1 polévková lžíce;
  • Vanilin – volitelné.

Vaření:

  1. Jablka omyjte, odřízněte vršek, odstraňte jádřinec.
  2. Sušené meruňky namočíme asi na 15 minut do horké vody.
  3. Tofu rozmačkáme vidličkou, přidáme citronovou šťávu a vanilku.
  4. Sušené meruňky nakrájíme a přidáme k tofu.
  5. Jablka naplníme nádivkou a pečeme v předehřáté troubě na 180 stupňů asi 25 minut.
READ
Co obsahuje ammofos?

Výsledky stravy

Dodržováním pravidel výživy, společně předepsaných s ošetřujícím lékařem (gastroenterolog, odborník na výživu), můžete dosáhnout dobrých výsledků.

O měsíc později si můžete všimnout následujících změn ve vašem těle:

  • snížená tělesná hmotnost;
  • normalizace cholesterolu v krvi;
  • normalizace krevního tlaku;
  • zbavit se pálení žáhy;
  • zbavit se zácpy

Dodržováním jednoduchých výživových zásad můžete snížit riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění a celkově zlepšit kvalitu života.

Pravidla výživy při vysokém cholesterolu jsou jednoduchá, srozumitelná, stejně jako produkty, ze kterých si můžete sestavit pestrý týdenní jídelníček, aniž byste se o něco cítili ochuzeni.

Recenze odborníků na výživu

Cholesterol je nezbytný pro všechny buňky těla, ale je důležité nepřipustit, aby byl nadměrný. Korekcí výživy můžeme výrazně zlepšit prognózu pacientů s kardiovaskulárními chorobami a snížit riziko infarktu a mozkové mrtvice.

Cholesterol sám o sobě není nepřítel a nevede k rozvoji aterosklerózy, k tomu musí být ještě dva faktory: zánět a poškození cévního endotelu.

“S touto dietou můžete snadno zhubnout a minimalizovat chronické záněty v těle,” říká specialistka v integrativní a preventivní medicíně, terapeutka, nutriční terapeutka Nadezhda Ivanova.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: