Můžete jíst fíky během těhotenství?

V těhotenství dítě čerpá z ženského těla všechny látky, které potřebuje pro růst a vývoj.

K vyrovnání těchto ztrát je nutné zajistit nastávající mamince kvalitní výživu, včetně všech potřebných vitamínů, minerálů ve stravě a vytvořit správnou rovnováhu mezi sacharidy, tuky a bílkovinami.

Velmi často lékaři předepisují těhotným ženám multivitaminový komplex ve formě tablet.

Tyto multivitaminy však nejsou vždy schopny poskytnout ženě, která nosí dítě, všechny potřebné látky, protože se v této formě špatně vstřebávají a mnoho užitečných organických složek si zachovává své vlastnosti pouze v čerstvé, přirozené formě.

Proto je zvláště důležité, aby ženy v postavení konzumovaly různé druhy zeleniny a ovoce – jsou zdrojem všech potřebných minerálních a organických prvků.

Fíky jsou příkladem velmi zdravého ovoce. Fíky v těhotenství jsou nejen chutnou pochoutkou, ale také zásobárnou vitamínů.

Charakteristika vlastností fíků

Fík je považován za nejstarší rostlinu, kterou člověk začal pěstovat jako kulturní rostlinu. Má jiná, starší jména: fíkovník, fíkovník, bobule vína.

Fíkové plody rostoucí na fíkovníku

Fíkové plody rostoucí na fíkovníku

Existují zmínky o fíkovníku v mnoha starověkých literárních zdrojích, včetně Bible (například Adam a Eva používali listy fíkovníku jako oděv). Fíkovník roste v subtropickém klimatu, takže je pro obyvatele Ruské federace jen zřídka dostupný čerstvý.

Hlavním problémem je, že čerstvě nasbírané ovoce se skladuje ne déle než tři dny, poté podle hygienických norem začne hnít.

Když se plody fíku pod vlivem bakterií začnou kazit, dochází k fermentačním procesům a vzniká alkohol.

Proto se nazývá vinná bobule – dobré víno se získává z fíků, ale alkohol je kontraindikován pro těhotné ženy. Abyste se neotrávili zkaženými čerstvě natrhanými plody, je lepší v těhotenství používat sušené fíky.

READ
Jaké rostliny milují banány?

Co je v ovoci

Obsah kalorií v čerstvých fících není příliš vysoký – 54 kcal na 100 gramů produktu. Sušené ovoce má ale mnohem větší energetickou rezervu – 257 kcal na 100 gramů.

Složení a užitečné látky ve složení čerstvých fíků

Složení a užitečné látky ve složení čerstvých fíků

Chemické složení čerstvého subtropického ovoce je následující (na 100 g):

  1. proteinové molekuly – 0,7 g;
  2. mastné sloučeniny – 0 g;
  3. sacharidy – 12 g;
  4. vláknina – 2,5 g;
  5. organické kyseliny – 0,5 g;
  6. voda – 83 g;
  7. vitamíny (PP, A, B1, B2, B5, B6, B9, C, E, beta-karoten);
  8. vápník;
  9. magnesium;
  10. fosfor;
  11. železo;
  12. draslík;
  13. sodík.

Obsahem železa mohou fíky bez problémů konkurovat jablkům a obsahem draslíku klidně i ořechům.

Fíky soutěží s jablky o obsah železa

Fíky soutěží s jablky o obsah železa

Obsahuje také hodně vápníku, který je zvláště důležitý pro tvorbu pohybového aparátu u dítěte.

Vlastnosti použití fíků během těhotenství

Neexistují žádná zvláštní omezení pro použití fíků, pokud nejsou žádné zdravotní problémy.

Existuje populární způsob léčby respiračních problémů, když se fíky používají na kašel během těhotenství.

Na kašel v těhotenství je nejlepší používat mléko s fíky.

Rozdrcené ovoce se nalije mlékem, pak se musí přivést k varu, trvat na tom a pít 3-4krát denně, aby se zbavil kašle a stimuloval expektorační účinek.

Jíst fíky s mlékem k odstranění kašle během těhotenství

Jíst fíky s mlékem k odstranění kašle během těhotenství

V raných stádiích pomáhají fíky v boji proti intoxikaci, poskytují dítěti vitamíny a minerály a předcházejí anémii u ženy.

V pozdějších fázích plody fíkovníku normalizují trávení, zabraňují zácpě, snižují krevní tlak a vytvářejí mírný diuretický účinek.

Seznam užitečných vlastností

Užitečné vlastnosti fíků pro ženy během těhotenství jsou dobře studovány, zde je jejich seznam:

  • snižuje hladinu lipoproteinů s nízkou hustotou v krvi („špatný“ cholesterol);
  • zmírňuje únavu a přepracování, dodává sílu;
  • dodává energii mozkovým buňkám a zvyšuje jejich funkčnost;
  • normalizuje hladinu krevního tlaku, snižuje riziko kardiovaskulárních patologií;
  • zvyšuje hladinu hemoglobinu, zabraňuje rozvoji anémie;
  • snižuje pravděpodobnost křečových žil;
  • zlepšuje stav s tromboflebitidou a trombózou;
  • vytváří diuretický účinek;
  • má diaforetické vlastnosti;
  • má antipyretický účinek;
  • při nachlazení snižuje bolest v krku, působí protizánětlivě, uvolňuje křeče, podporuje vykašlávání;
  • zlepšuje fungování trávicího systému, zabraňuje zácpě;
  • fíky můžete použít k přípravě masek a pleťových vod, které zlepšují stav vlasů a pokožky.
READ
Jak správně sbírat šišku?

Co může fíkům ublížit

Fíky během pozdního těhotenství mohou způsobit nadváhu, pokud budete jíst sušené ovoce ve velkém množství. To platí zejména pro ženy, které během 1. a 2. trimestru porodu přibraly více než 10 kg.

Zákaz používání fíků při dně

Zákaz používání fíků při dně

Během těhotenství byste se také měli zdržet konzumace bobulí vína v následujících situacích:

  1. akutní onemocnění gastrointestinálního traktu;
  2. individuální nesnášenlivost produktu;
  3. patologie jater;
  4. dna;
  5. diabetes mellitus v důsledku těhotenství;
  6. obezita;
  7. cholelitiáza;
  8. průjem.

Závěr

Výhody fíků během těhotenství jsou zřejmé: toto ovoce lze použít jako alternativu sladkostí, pečiva a jiných nezdravých cukrovinek.

Dodává tělu železo, draslík, vápník, soubor vitamínů, dodává sacharidy.

Jediným omezením je nekonzumovat více než 100 gramů fíkových plodů (v sušené formě) denně, abyste nepřibrali.

Video: Výhody fíků pro zdraví žen

Úkolem těhotné ženy je pomoci dítěti růst zdravě a správně se vyvíjet. Při dodržení zásad správné výživy dostává žena plnohodnotný komplex stopových prvků, které její rychle se měnící tělo potřebuje.

Jíst dvakrát tolik není dobrá věc, ale jíst dvakrát tolik je zásadní.

Jaká je „správná výživa“ těhotných žen?

Nastávající matka by se měla naučit několik důležitých pravidel, aby udržela kompetentní stravu.

Nehladovět ani se nepřejídat

A jak určit „zlaté množství“ zkonzumovaného jídla? Sledujte váhu, kterou přibíráte.

Aby bylo možné správně vypočítat přípustné zvýšení, při první návštěvě prenatální poradny se změří výška, váha a vypočítá se index tělesné hmotnosti (BMI).

Vzorec pro výpočet BMI: tělesná hmotnost v kg / výška v m²

Stůl. Přípustný přírůstek hmotnosti během těhotenství

0,25 kg za týden

0,25 kg za týden

Důležité!

Obézní těhotné ženy jsou vystaveny zvýšenému riziku rozvoje preeklampsie, fetální makrosomie, gestačního diabetu a hypertenze 1 . Proto je tak důležité věnovat zvláštní pozornost normalizaci tělesné hmotnosti ve fázi předkoncepční přípravy.

Nastávající maminky musí věnovat zvláštní pozornost své stravě a zdraví. Více informací naleznete zde:

Jak nastávající maminka přibírá na váze?

Jaká fyzická aktivita je vhodná pro těhotné ženy?

Jak stres během těhotenství ovlivňuje dítě?

Jezte často malá jídla

To pomůže vyhnout se nevolnosti, pálení žáhy, pocitu hořkosti v ústech. Rostoucí děloha a hormonální změny během těhotenství vedou k nepříjemným příznakům i u těch žen, které nikdy neměly problémy s fungováním gastrointestinálního traktu. Dodržování diety je klíčem k pohodlnému stavu nastávající matky.

READ
Kdy můžete znovu zasadit cedr?

Diverzifikujte svůj jídelníček

Z čeho se skládá denní menu těhotné ženy? Různé druhy ovoce a zeleniny, mléčné a obilné výrobky a také dostatečné množství živočišných (maso, ryby, drůbež, vejce, tvaroh) a/nebo rostlinných bílkovin (luštěniny, tofu, čočka, ořechy) [2] .

Sledujte kvalitu připravovaných jídel

Používejte čerstvé produkty; podrobit maso a ryby dostatečné tepelné úpravě; vybírejte mléčné výrobky, které byly pasterizovány.

Vzdát se alkoholu

Neexistují žádné bezpečné dávky, povolené nápoje a přijatelný gestační věk pro konzumaci alkoholu [3].

Nezanedbávejte doplňkový příjem vitamínů a minerálů, zvláště významný pro těhotné ženy

Bez ohledu na míru rozmanitosti konzumované potravy potřebuje žena, která nosí dítě, další vitaminovou podporu. Při absenci kontraindikací se každé těhotné ženě doporučuje užívat kyselinu listovou, jód a vitamín D.

Zvláštní pozornost si navíc zaslouží diagnostika nedostatku železa. Anémie a latentní nedostatek železa jsou běžné u těhotných žen. A v těchto situacích samotné jídlo „nevyleze“. Ošetřující lékař zvolí správné dávkování doplňků železa v závislosti na závažnosti nedostatku.

Dávejte pozor!

Odborníci WHO se domnívají, že počínaje druhým trimestrem by všechny těhotné ženy měly navíc přijímat alespoň 60 mg železa denně a v případě anémie by se měl jeho příjem zdvojnásobit 4 .

Vlastnosti výživy v závislosti na délce těhotenství

Výživa v prvním trimestru

Během prvních 12 týdnů těhotenství není potřeba zvyšovat příjem kalorií. Žena pokračuje v jídle ve stejných objemech.

Obohaťte svůj jídelníček o potraviny bohaté na kyselinu listovou (vitamín B9), protože tento vitamín se podílí na ukládání centrálního nervového systému plodu a jeho nedostatek vede ke vzniku malformací.

Stůl. Produkty obsahující B9

V prvním trimestru nastávající matky často trpí toxikózou. Nevolnost, zvracení, perverze chuti a vůně, ztráta chuti k jídlu – to vše vede k porušení a někdy k úplnému odmítnutí jíst jídlo.

V této situaci je nesmírně důležité včas vyhledat lékařskou pomoc, abyste dostali schůzky pro další příjem makro- a mikroživin.

Ke zmírnění příznaků toxikózy pomůže:

častá jídla v malých porcích (v kabelce by měla být vždy svačina) – přestávky mezi jídly nejsou delší než 2-3 hodiny;

pít alespoň 2-2,5 litru čisté vody denně;

READ
Jaké stromy kvetou v květnu a červnu?

volba ve prospěch lehce stravitelných produktů;

„Snídaně do postele“ je skvělý lék na ranní nevolnost: položte si na noční stolek sušenku, sušenku, sušenku a snězte ji hned po probuzení.

Výživa ve druhém trimestru

Ženám s normálním indexem tělesné hmotnosti ve druhém trimestru se doporučuje zvýšit denní kalorický příjem o 340 5,6. Zpravidla se jedná o jedno jídlo navíc.

Dítě aktivně tvoří kosti, což znamená, že se zvyšuje potřeba stavebního materiálu – vápníku.

Důležité!

Pro vývoj kostry plodu je potřeba celkem asi 30 g vápníku a miminko si toto množství snadno vezme z mateřských zásob. Těhotným ženám se doporučuje konzumovat 1000-1200 mg elementárního vápníku 7. den, aby si udržely „všechny své“.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: