Proč potřebujete namáčet čočku?

Vše o namáčení čočky

Čočková jídla jsou bohatá na bílkoviny, vitamíny, dietní vlákninu a tepelnou úpravou neztrácejí své blahodárné vlastnosti, proto jsou oblíbená zejména v postní době. Lidi, kteří chtějí takovou luštěninu vařit poprvé, jistě zajímá, zda je namáčení čočky nutné. Zkusme přijít na to, zda je potřeba před vařením namáčet, do jaké vody je třeba namáčet a zda lze namočit přes noc.

Nezbytnost procesu

Existuje poměrně dost odrůd čočky, jejichž rozdíly jsou nejen v barvě a velikosti zrn, ale také v době vaření. Bez ohledu na to, jakou odrůdu jste si zakoupili, veškerou čočku je třeba před vařením oloupat a opláchnout. Obvykle se k tomu z čočky vyberou velké zbytky, poté se naplní vodou, promíchají, scedí a tento postup se ještě několikrát opakuje.

Pokud v zrnech nejsou žádné viditelné zbytky, fazole mohou být Opláchněte a v cedníku pod tekoucí vodou. Namáčení bude dalším krokem nezbytným k neutralizaci kyseliny fytové přítomné v čočce. Zhoršuje nejen vstřebávání mnoha minerálů, ale také inhibuje enzymy v gastrointestinálním traktu, což ovlivňuje trávení potravy.

V důsledku máčení v luštěninách se aktivuje fytáza, která neutralizuje kyselinu fytovou.

Proto je správné namáčet jakýkoli druh čočky, i takovou, která se rychle a bez takové manipulace uvaří. Umístěním zrnek do vody před vařením nejen urychlíte proces vaření, ale také předejdete žaludeční nevolnosti, která se po konzumaci luštěnin často objevuje. Ve vlhkém prostředí se navíc zrna čočky začínají připravovat na klíčení, takže se v nich zvyšuje obsah živin.

V jaké vodě a jak dlouho se mám máčet?

Při zalévání čočky vodou zvolte správnou teplotu. Odborníci doporučují používat vodu při pokojové teplotě – v průměru +20. +22 stupňů. Pokud zrna zalijete teplejší vodou, ovlivní to jejich vzhled. Pokud dáte příliš studenou vodu, proces se výrazně zpomalí.

Co se týče doby namáčení, ta je dána použitou odrůdou. Následující druhy čočky lze uchovávat ve vodě po dobu 1 až 3 hodin:

READ
Jak můžete rukolu využít?

Typicky se červená čočka nechá ve vodě 15-60 minut, zelená čočka 1-3 hodiny.

Více času bude potřeba na:

  • hnědý;
  • hnědý;
  • francouzská tmavě zelená;
  • černá čočka.

V průměru se tyto odrůdy nechávají ve vodě 10 hodin, takže se nejčastěji máčí přes noc. Doba vaření po této přípravné fázi se výrazně zkrátí.

Technika namáčení

Promytá zrna vložte do vhodné, dostatečně hluboké nádoby a poté naplňte čistou vodou aby čočka byla zcela pokryta tekutinou. Pro urychlení neutralizace kyseliny fytové se doporučuje dodatečně přidat do vody jablečný ocet nebo citronovou šťávu v množství 1 polévková lžíce. lžíce na 1 sklenici vody. Nádobu zakryjte víkem a postavte ji do kuchyně na místo, kde nebude překážet.

Dokud neuplyne požadovaná doba, udržujte namočenou čočku při pokojové teplotě – Misku nebo pánev s fazolemi byste neměli dávat na chladné místo. Před vařením je třeba vyměnit tekutinu. Je důležité pečlivě vypustit vodu, ve které fazole dlouho seděly, a nahradit ji čerstvou vodou.

Aby se zrna vařila rychleji, doporučuje se vzít tuto vodu ne při pokojové teplotě, ale zahřátou k varu.

Je možné vařit bez namáčení?

Některé druhy čočky lze vařit bez předchozího namáčení ve vodě. V první řadě mezi ně patří obiloviny červená и zelená barvy. Pokud chcete z těchto fazolí rychle připravit přílohu, stačí je jednoduše důkladně propláchnout, poté zalít vroucí vodou a na mírném ohni za občasného míchání uvařit do měkka.

Na vaření vezměte dvakrát více vody než obilí. Uvařit červenou čočku do stavu kaše obvykle trvá 15–20 minut, zelenou čočku vařte asi 20–30 minut. Zároveň není potřeba vodu během vaření solit, protože sůl proces vaření zdrží. Pokrm byste měli osolit až na samém konci – 5 minut před odstavením čočkové kaše ze sporáku.

Je také důležité pamatovat na dobu vaření, kdy potřebujete přidat čočku do vícesložkového pokrmu. Nejčastěji se červená odrůda přidává do polévek a zeleninových gulášů, pokrm se nechá 10–15 minut provařit, poté se osolí a okoření oblíbeným kořením, poté se vaří nebo dusí dalších 5–10 minut, aby se zrna úplně rozvařené.

READ
Dokážete spolknout semena mučenky?

Pokud se používají jiné odrůdy, pak se ponoří do vody nebo vývaru 30-40 minut před koncem vaření. Během této doby se čočka uvaří, ale zrnka si zachovají svůj tvar. Pokud potřebujete připravit pyré ze zelené čočky, zvyšte dobu vaření o 10–20 minut a u hnědé o 20–30 minut. Stejně jako u vaření červených zrn, solení ostatních druhů čočky by mělo být provedeno až na samém konci.

Jak správně namáčet čočku vám prozradí následující video.

Barva hraje roli: jak uvařit čočku?

Čočka je nejstarší luštěninovou rostlinou, začala se pěstovat již ve starověkém Egyptě a dokonce i Bible zmiňuje čočkový guláš. Za starých dobrých časů výživná a chutná čočka nahrazovala pro chudé maso i chléb a o jejích blahodárných vlastnostech kolovaly legendy. Lékaři dnes doporučují čočková jídla pro pacienty s cukrovkou a také pro lidi s nadváhou, protože tato luštěnina nejen snižuje hladinu cukru v krvi, ale také podporuje hubnutí. Šéfkuchař kulinářského studia Julije Vysotské Oleg Tomilin hovoří o odrůdách čočky a sdílí tajemství jejich přípravy.

Červená, oranžová, zelená

Jakou čočku obvykle preferujete? V Rusku jsou oblíbené tři druhy čočky: červená, zelená a arabská (oranžová) s různým stupněm zpracování: leštěná a neleštěná. Neleštěná čočka se vaří 40 minut a při vaření drží svůj tvar, zatímco leštěná čočka trvá 20 minut a zcela se rozvaří a změní se v pyré. Všechny tyto druhy čočky najdete v řadě National TM.

Každá odrůda, v závislosti na zpracování, má své vlastní vlastnosti. Neleštěná červená čočka má blíže k hnědé barvě a obsahuje hodně bílkovin a železa. Zrna takové čočky mají hustou skořápku a nepřevaří se – v tom spočívá její kulinářská hodnota. Představte si, jak to vypadá v salátech! Každé zrnko si zachovává svůj tvar, aniž by se změnilo na kaši. Také mám moc ráda zelenou čočku – je bohatá především na bílkoviny, vitamíny skupiny B a minerály. Zelená, neleštěná čočka si při vaření také uchová zrna, ale vaření trvá dvakrát déle. Fazole oranžové arabské čočky obsahují vysokou koncentraci železa a doporučují se těm, kteří potřebují rychle zvýšit hemoglobin. Tato odrůda je zvláště ceněna v arabské kuchyni pro přípravu polévek, pyré a různých náplní. Jedná se o leštěné zrno, a proto se velmi rychle vaří a získává jednotnou strukturu.

READ
Jak správně namáčet kapradí?

Proč doporučuji čočku namáčet

Nyní si povíme, jak správně připravit superzdravou čočku, kterou doporučuji zařadit do svého jídelníčku všem, kteří se chtějí zdravě stravovat a udržovat si ideální váhu. Obvykle kuchaři doporučují zrní roztřídit, ale pokud používáte produkty National TM, můžete tento krok přeskočit, protože se jedná o vysoce kvalitní čočku.

Tato čočka se dá uvařit hned, ale i tak ji doporučuji nejprve namočit, i když jen na malou chvíli. Víš proč?

Faktem je, že ve vlhkém prostředí se zrna jakoby připravují na klíčení a všechny prospěšné vlastnosti se v nich nejaktivněji projevují. Navíc se taková čočka lépe vstřebává do těla a nezatěžuje gastrointestinální trakt. Je lepší namočit do teplé vody po dobu 3–12 hodin, poté by měla být voda vypuštěna a zrna by měla být omyta.

Jemnosti vaření

Čočku tedy naplňte studenou vodou v poměru 1:2. Zelená čočka se vaří 40 minut, červená 15–20 minut a oranžová 10–15 minut. Do vody nedoporučuji přidávat sůl, jinak se bude vařit déle. Sůl je nejlepší přidávat úplně na závěr, ale hned na začátku můžete přidat lžíci aromatického olivového oleje. Chuť čočky pak bude jemnější a jemnější. Pro pikantnost často na začátku vaření přidávám koření – rozmarýn, šalvěj, bobkový list a vždy pepř. „Arabskou“ čočku TM „National“ lze také vařit v mikrovlnné troubě – za tímto účelem ji naplňte vodou tak, aby byla 1-2 cm nad úrovní zrna, a vložte ji do mikrovlnné trouby na nejvyšší výkon na 10 minut.

středomořský salát

Tento předkrm milují nejen ve Středomoří – moji klienti si tento salát často objednávají. Připravuji ze zelené čočky TM “National”, která v tomto pokrmu vypadá barevně a perfektně drží tvar i po 40 minutách vaření.

Budete potřebovat následující přísady:

    TM “National” – 200 g
  • voda – 2 sklenice
  • mrkev – 1 ks.
  • řepa – 1 ks.
  • červená cibule – 1 ks.
  • česnek – 2 stroužky
  • půl svazku hlávkového salátu
  • čerstvá bazalka – 100 g
  • citronová šťáva – 1 polévková lžíce l.
  • olivový olej – 2 lžíce l.
  • balzamikový ocet – 1 polévkové lžíce. l.
  • sýr feta nebo feta – 150 g
  • sůl a pepř na dochucení
  • semena granátového jablka – podle chuti
READ
Co pomáhá proti roztočům svrabem?

Čočku namočte na několik hodin a poté ji vařte do měkka asi půl hodiny. Slijte vodu a opláchněte zrna.

Na olivovém oleji orestujeme nadrobno nakrájenou cibuli a česnek, tuto aromatickou směs přidáme k čočce. Mrkev a řepu uvaříme, nakrájíme na velké kostky a smícháme s předchozími ingrediencemi. Nyní salát dochutíme olivovým olejem, citronovou šťávou, octem a bazalkou. Nechte chvíli odležet a ingredience lehce marinujte – chuť takového pokrmu bude bohatší a výraznější.

Po hodině pokrm doplňte nahrubo nakrájeným salátem, kostkami fety a semínky granátového jablka. Nyní bude středomořský salát jiskřit novými chutěmi!

Egyptské tradice na vašem stole

Barva hraje roli: jak uvařit čočku?

Zkusme si uvařit egyptské národní jídlo koshari. Tato lahodná směs červené čočky, rýže a těstovin, ochucená rajčatovou omáčkou, je v Egyptě mimořádně oblíbená a podává se ve všech kavárnách a restauracích. Vařit košhari doma není vůbec těžké. Budete potřebovat:

    — 200 g TM „National“ — 200 g
  • těstoviny – 200 g
  • rajčata – 2 ks.
  • česnek – 2 stroužky
  • cibule – 3 ks.
  • rajčatová pasta – 2 polévkové lžíce l.
  • cizrna “National” – 100 g
  • mouka – 1 lžíce. l.
  • bobkový list, mletý kmín, kardamom, chilli vločky, sůl a cukr – podle chuti
  • olivový olej – 4 lžíce l.
  • ocet 9% – 1 polévková lžíce. l.

2 cibule nakrájíme na proužky, smícháme s moukou a orestujeme do zlatova. Smažte rýži ve 2 lžících. l. olivový olej a poté jej 15 minut vařte obvyklým způsobem. Cizrnu předem namočte a uvařte do měkka. Hotovou cizrnu lehce pokapejte olivovým olejem.

Promytou červenou čočku TM “National” zalijte vodou, přidejte bobkový list, kmín, nasekaný stroužek česneku a přiveďte k varu. Vařte na mírném ohni půl hodiny a slijte přebytečnou tekutinu, poté uvařte těstoviny zvlášť.

Na pánvi zpěníme na olivovém oleji nadrobno nakrájenou cibuli a stroužek česneku, přidáme na kostičky nakrájené rajče, rajčatový protlak, sůl, cukr a zbylé koření včetně octa. Zeleninu dusíme na mírném ohni 20 minut.

Na mísu položte nejprve těstoviny, poté rýži smíchanou s čočkou, tuto krásu přelijte rajčatovou omáčkou a navrch ozdobte cizrnou a osmaženou cibulkou. Pokrm je hodný nedělního oběda a svátečního stolu.

Chutná polévka se smetanou

Barva hraje roli: jak uvařit čočku?

Z východu pochází také jemná, krémová, jasně oranžová čočková polévka. Není náhodou, že v produktové řadě National TM se tato čočka nazývá „arabská“. Polévka je neuvěřitelně snadná na přípravu a ukáže se velmi sytá. K čočce nepotřebujete žádné maso!

READ
Kdo by neměl jíst semena amarantu?

Zkusme vařit tuto polévku z běžných produktů, které má průměrná žena v domácnosti vždy.

    “- 100 g
  • voda – 2,5 litru
  • brambory – 3 ks.
  • mrkev – 1 ks.
  • paprika – 1 ks.
  • cibule – 1 ks.
  • olivový olej, smetana, sůl, pepř, bylinky – podle chuti

Veškerou zeleninu nakrájejte na krásné kostičky nebo plátky – jak chcete. Lehce je opečte na olivovém oleji – stačí pár minut. Čočku propláchneme, podlijeme vodou, přidáme zeleninu a vaříme asi 25 minut. Někteří kuchaři ušlehají polévku do krémova, ale já mám ráda všechny ingredience pohromadě. Polévku lehce naředíme smetanou, osolíme, opepříme a posypeme nadrobno nasekanými bylinkami. Pokud chcete, aby polévka byla nízkokalorická, nahraďte brambory celerem.

Jedno přísloví říká: “Čočka na stole znamená zdraví v rodině.” To platí, zvláště pokud používáte čočku, která se pěstuje na úrodné půdě pod štědrým kubánským sluncem.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: